donderdag 4 oktober 2012

24-01-2011: Een vlekje wegwerken


Van de Taigarietgans had ik tot aan vandaag slechts een waarneming. Die stamde uit 1986, een tijd dat deze soort en de Toendrarietgans nog als ondersoorten werden beschouwd en er veel minder dan nu bekend was over de determinatie. Die ene waarneming zat me al lang niet lekker en nu er sinds kort veel meer bekend is geworden over de determinatie van deze ganzen en er naar de soort wordt uitgekeken door vogelaars, zag ik mijn kans schoon om dit smetje op mijn Nederlandse lijst weg te werken. Ik reisde vandaag per trein naar De Vink en vandaar ging ik met de OV-fiets naar de Ommedijksche Polder bij Wassenaar, waar al enkele dagen een groepje van acht Taigarietganzen verblijft. Na een korte zoektocht vond ik de Taiga's en kon ik ze fraai bekijken door de telescoop. De lange, zwaanachtige halzen (in vergelijking met Toendra's) en de platte, grotendeels oranje snavels waren mooi te zien. Van veraf nog geprobeerd ze te fotograferen, maar de resultaten zijn niet wereldschokkend. De waarneming uit 1986 heb ik verwijderd, zodat dit mijn eerste Taigarietganzen voor Nederland waren, en dus mijn tweede nieuwe soort voor Nederland dit jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten