woensdag 24 oktober 2012

23-10-2012: Intussen op trektelpost dakterras

De zonsopkomst op 23 oktober 2012.

De afgelopen paar ochtenden was het aardig weer, en hoewel de windrichting niet helemaal okay was voor goede trek, ging ik uiteraard toch buiten zitten om te zien wat er voorbij zou komen. Gisteren, de 22e, waren dat vooral Kolganzen. Er kwamen diverse kleine groepjes over, in totaal 46 exemplaren. De Veldleeuweriken zijn ook op stoom, want de afgelopen dagen zijn er ontzettend veel over de Nederlandse telposten gevlogen. Ik kreeg er ook een stuk of tien mee. Dat kunnen er best veel meer zijn geweest, want die beesten trekken soms zo hoog dat je alleen een roepje hoort. Dan noteer ik er één, maar achter een roepje kan makkelijk een groepje schuilgaan waarvan maar één exemplaar roept.

Een Turkse Tortel zit relaxed te ontwaken op een nabijgelegen dak.

Op de 22e kwam er ook een Grote Gele Kwikstaart overvliegen, en eenmaal hoorde ik een Keep roepen. Vandaag, de 23e, was het nog leuker. De Houtduiven deden het weer aardig met 39 exemplaren, de Koperwieken deden het leuk met 19 en er kwamen ook 10 Kramsvogels over. Er was sprake van een mooie groep van 25 Aalscholvers en, verspreid over meerdere groepjes, ook 25 Nijlganzen. Maar de topper van de ochtend waren drie Kruisbekken, die prachtig roepend voor me langs kwamen vliegen. En die had ik dit jaar nog niet.

De lucht boven Leerdam zag er weer mooi uit vanmorgen.

Gisteren en vandaag zag ik ook nog drie vlindersoorten: Kleine Vos, Klein Koolwitje en Dagpauwoog. Het zouden best eens de laatste vlinders van 2012 geweest kunnen zijn.

1 opmerking:

  1. mooie luchten boven Leerdan en je hebt er niet voort niets gezeten ,weer een hele mooie oogst.

    BeantwoordenVerwijderen