donderdag 4 oktober 2012

23-05-2011: Lekker vogelen in Zuid-Limburg



De afgelopen jaren brengen Cilja en ik altijd een midweek in mei door in Zuid-Limburg. We verblijven dan in de gezellige herberg Oud-Holset, van waaruit we op zoek gaan naar leuke vogel-, vlinder- en libellensoorten, andere insecten, bijzondere plantensoorten en wat er verder op ons pad komt. Dit jaar was ons eerste doel opnieuw de Orpheusspotvogel van het Gerendal. Twee jaar geleden hebben we 'm daar fraai gezien en gehoord. Vorig jaar bleek er alleen een verraderlijke Spotvogel te zitten, maar dit jaar is het weer raak: langs de Grachtstraat bevindt zich al enige tijd een heuse Orpheusspotvogel. Een geringde vogel die zodoende eenvoudig te herkennen is, ook als je niets van spotvogels weet. Enfin, na een heerlijke bak koffie met vlaai in een nabijgelegen restaurant bleek de Orpheusspotvogel kinderlijk eenvoudig. Hij begon meteen te zingen toen we aan kwamen lopen en na enig geduld liet hij zich ook nog fraai zien. Jammer dat hij niet op de foto wilde, maar ach, je kunt niet alles hebben. Het was heerlijk in het Gerendal en we genoten nog van diverse Geelgorzen, 'gewone' Spotvogels en het heerlijke weer. Daarna reden we naar Holset, naar onze verblijfplaats voor vier nachten. Ik maakte nog een wandeling waarbij opnieuw duidelijk werd dat het een uitstekend Kleine Vossenjaar is. En er volgde nog een mooie jaarsoort: de Zwarte Roodstaart. De vogel die ieder jaar rond ons hotel verblijft had zich nog niet laten horen, maar tijdens mijn wandelingetje stuitte ik op een oudervogel met jong. De Zwarte Roodstaart is altijd een fijne soort om te zien, want hier in de streek ritselt het er nu niet bepaald van. Tot mijn verbazing hoorde ik ook de eerste Krassers (een sprinkhaansoort) zingen, wat volgens mij heel erg vroeg is. Nog blijer verrast was ik door de vondst van een drietal Bosbeekjuffers, een zeldzame libellensoort die ik nog maar eenmaal eerder in mijn leven had gezien. Het zijn bovendien prachtige wezentjes met hun metallic groene lijf en zwarte vleugels. Zo werd de eerste dag meteen al een hele goede, vooral toen we 's avonds ook nog de specialiteit van Holset konden beluisteren: de Vroedmeesterpad, ofwel Klükske in het Limburgs. Die Limburgse naam geeft prachtig het geluid weer dat deze zeldzame padjes maken. Hieronder kun je ze beluisteren in een kort filmfragment.

Filmpje Vroedmeesterpadden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten