woensdag 3 oktober 2012

23-04-2010: Iberische tjiftjaf geprolongeerd


Nee, de vogel op de foto hierboven is niet de Iberische tjiftjaf, het is ‘gewoon’ een Fitis. De Ibtjif liet zich wel zien – eigenlijk vooral horen -, maar wilde niet echt op de foto. Een plaatje met tegenlicht stond hij me toe. Vandaag was ik dus een dagje naar mijn oude homepatch, de AW duinen, om de Iberische tjiftjaf te scoren die daar al enige dagen zit. En dat is gelukt. Niet dat er aan zo’n beestje veel te zien valt; het is gewoon een fitis/tjiftjaf-achtig kleintje. Het is het geluid dat het ‘m doet: hij begint weliswaar met tjif-tjaf-tjif, maar eindigt met een rollertje. Vorig jaar was -ie nog een nieuwe soort voor Nederland voor mij, nu alweer geprolongeerd. Het was trouwens heerlijk wandelen in de AW duinen en de jaarsoorten rolden achter elkaar binnen: Braamsluiper, Koekoek, Grasmus, een vrouwtje Tapuit, Sprinkhaanzanger, Havik, een man Goudvink en de eerste Gierzwaluwen! Ik ben ook nog even naar zee gelopen, en ondanks dat er weinig te beleven was scoorde ik er nog wel twe Grote sterns en een Dwergmeeuwtje. In de zeereep nog drie fraaie, maar schuwe Beflijsters, waarvan ik er eerder op de dag ook al twee had. Het daverde verder van de Nachtegalenzang, en Gekraagde roodstaarten lieten zich fraai horen en zien. En dat ik dan helemaal heen en terug moest lopen van het station van Hillegom naar de ingang De Zilk en vice versa omdat er ‘geen OV-fiets voor u beschikbaar’ was, volgens het display op de OV-fietskluis, nam ik daarbij maar voor lief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten