donderdag 4 oktober 2012

22-06-2011: Grauwe Fitis toch nog in de tas

Na de sof van afgelopen zondag bleef de Grauwe Fitis zitten en de spijt van de misser knagen. Dus besloot ik het vandaag opnieuw te proberen. Wel wachtte ik op de eerste melding, zodat de vogel in ieder geval niet vannacht weg getrokken zou zijn. Die melding kwam al vroeg, zodat ik de trein van tien voor half acht uit Leerdam kon nemen en om negen uur ter plekke was. Aanvankelijk leek zich een zelfde scenario te ontrollen als zondag jl.: vogel een uur geleden nog gehoord & gezien, maar nu onvindbaar. Dat werd weer dwalen door de saaie Alphense wijk. Gelukkig groeide het aantal vogelaars langzaam naar een stuk of twintig, zodat ik er niet alleen voor stond. Rond kwart voor elf maakte ik een praatje met een andere vogelaar. Ik had het wel weer zo'n beetje gezien en twijfelde of ik nog langer zou blijven. En toen hoorde ik 'm ineens zingen! De Grauwe Fitis zat vlakbij ons in een hoge boom en zong de sterren van de hemel. De meeste vogelaars waren snel ter plaatse en nu liet -ie zich ook regelmatig zien; uiteindelijk zat hij minutenlang op een dood takje van een kastanjeboom te zingen en konden we hem door de telescoop van een van de aanwezigen bekijken, waarbij zelfs het vleugelstreepje te zien was (waarvoor dank, onbekende vogelaar!). Hieronder nog een filmpje waarin twee strofen van de vogel te horen zijn; helaas is de Grauwe Fitis zelf niet zichtbaar.

Filmpje Grauwe Fitis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten