donderdag 4 oktober 2012

22-04-2011: René superheld!


Het voorjaar gaat los, dat is wel duidelijk. Mede dankzij de oostelijke stroming van de laatste dagen en het mooie weer stroomt het land vol met zeldzame vogelsoorten. Vandaag ging ik weer eens met René en Koert op pad. Het werd een ouderwets dagje Flevo's, vooral omdat daar vier Steltkluten, een Draaihals en een Amerikaanse Wintertaling gemeld waren. Laat ik maar met het slechte nieuws beginnen: we vonden geen van deze soorten, noch de Poelruiter die vanmorgen werd gemeld bij het Jan van den Boschpad. Maar wat daar tegenover stond was spectaculair, want René deed vandaag een grootse ontdekking. Terwijl we aan het speuren waren naar de gemelde Poelruiter sprak hij ineens de legendarische woorden: 'Hé, daar staat wel een heel bijzonder beest. Het lijkt wel een Steppekievit!' Dat kon ik met een blik door de telescoop bevestigen en toen werd het enigszins hectisch. Een andere aanwezige vogelaar werd enorm blij, omdat het zijn eerste Steppekievit was. Het beest moest worden gemeld, wat aanvankelijk niet meeviel, maar uiteindelijk kreeg ik 'm per Samsung Galaxy-S op waarneming.nl en de andere vogelaar sprak de Dutch Birding vogellijn in. Toen was het wachten op andere vogelaars die 'm wilden zien en natuurlijk moesten we de kievit in de gaten houden, want die ging regelmatig op de wieken en landde dan weer op een andere plek. In de tussentijd vond ik een thermiekende adulte Zeearend die ons nog wat extra afleiding bezorgde. Er arriveerden andere vogelaars en René moest felicitaties, schouderklopjes en dergelijke in ontvangst nemen, iets wat hem onverwacht soepel af ging.Uiteindelijk, toen er genoeg anderen waren om de kievit in de smiezen te houden, konden wij ons terugtrekken en gaan genieten van een welverdiende lunch. Ja beste lezer, ik ben vandaag halverwege de tocht begonnen met mijn verhaal, dat is logisch, maar er was natuurlijk ook nog een 'ervoor' en 'erna'. Ervoor: ouderwets trekvogeltjes zoeken bij Pampushaven. Veel Gele – en Witte Kwikken en Graspiepers, Kneutjes en enkele Tapuiten. Helaas niets bijzonders verder. Zoeken naar de Steltkluten: in de verkeerde hut beland, geen Steltkluut in zicht, maar wel een mooie wandeling met onder meer Blauwborst, Snor, Kleine Zilverreiger, Koekoek, Dodaars. Veel jaarsoorten voor mijn metgezellen en een gemiste Bonte Vliegenvanger voor mij. Pas bij het Trekvogelveldje kwamen mijn eerste jaarsoorten van de dag binnen: een stuk of vijf Bosruiters en een zingende Tuinfluiter. Het verhaal van het Jan van den Boschpad heb ik hierboven al verteld. Dat bezoekje leverde ook nog leuke vlinders op: Citroenvlinder, Landkaartje en Bont Zandoogje. Na de lunch was de Praamweg aan de beurt, vanaf de beide bulten viel er echter niet veel toe te voegen. Dan maar naar de Harderbroek voor de lokale Ameriwita, maar zoals gezegd: die zat er ook al niet in.Toch leverde de Harderbroek leuke dingen op, zoals een fraai paartje Krooneenden, waarvan ik later nog een mannetje langs de dijk richting Zeewolde zag. Ook vlogen er drie Dwergmeeuwen boven het gebied, alsmede een Ooievaar en waren er steltjes te bewonderen, waaronder een prachtig mannetje Kemphaan met zwarte halskraag en een stuk of 10 Bosruiters minimaal. Hoe een dag waarop je alles mist waar je op af gaat toch nog een superdag kan worden. Het kan, we hebben het vandaag bewezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten