woensdag 3 oktober 2012

22-01-2010: drie kansen in Den Helder



Kleine burgemeester, Witbuikrotgans, Kuifaalscholver: een prachtig trio dat momenteel te zien is in Den Helder. Den Helder, een mega-eind treinen vanuit Leerdam, maar tenminste één van deze drie zeldzame soorten moet dat reisje toch kunnen opleveren. Na aankomst op het station linea recta naar het Timorpark, waar de Kleine burrie dagelijks wordt gezien. Half uur wachten, brood strooien: helaas, veel meeuwen maar geen burgervader. Eerst maar naar de Huisduinerpolder dan. Een plukje Rotganzen, maar hoewel ik het zwart zowat van hun buiken kijk, een Witbuik kan ik er niet tussen ontdekken. Dat is tamelijk beroerd, want zo blijft alleen de Kuifaalscholver over en die schatte ik tevoren in als de lastigste. Maar zie: daar staat -ie ineens aan het eind van een piertje, gewone Aalscholver ernaast voor de vergelijking. Handig, want ik heb alweer een tijdje geen Kuifaalscholver gezien. Even later gaat de Kuifali zwemmen en duiken en ik kan ‘m uitgebreid bewonderen. Als ik even later een fraaie adulte Jan-van-gent zie langsvliegen en een klein fuutje op zee een Kuifduiker blijkt te zijn, is het tij duidelijk aan het keren. Als ik weer vlakbij het Timorpark ben, stopt er een dame op een fiets die vraagt of ik de Kleine burgemeester al heb gezien. Nee dus! Waar zit -ie?? Dame wijst aan en ik met gezwinde pas erop af. En dan:
Kleine burgemeesterrrrr! Sjongejonge, wat laat deze tweede wintervogel (= een vogel die twee winters oud is) zich fraai en van dichtbij bekijken en fotograferen. Voor dit soort momenten doe je het als vogelaar. En zo komt het toch nog helemaal goed met een dag die niet al te hoopvol begon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten