woensdag 3 oktober 2012

21-10-2010: Dipperdedipdip

Als je de berichten op deze blog leest, denk je misschien dat het altijd feest is. Wonderlijk genoeg is dat ook vaak zo, want het gebeurt relatief weinig dat de soort waar ik op af ga bij aankomst is gevlogen. Maar ik moet ook bekennen dat ik mislukte uitstapjes soms maar niet vermeld, want als je een soort hebt gedipt, is de drang om daarover te schrijven meestal niet erg groot. Het is echt niet altijd feest, en om dat te illustreren volgt hier het verhaal van mijn dip van vandaag. Tja, eigenlijk moet ik op de Grote Geelpootruiter bij Colijnsplaat af, maar dat is met het OV nauwelijks te doen. Zeker gezien het feit dat het ook nog eens een rommeltje op het spoor is en dat her en der bussen worden ingezet wegens werkzaamheden. Zo ook tussen Gorinchem en Dordrecht, en dat beperkt mij al meteen flink. Maar ja, er moeten toch jaarsoorten worden gescoord en in Hendrik Ido Ambacht zit zal een paar dagen een Strandleeuwerik. Die had ik op Texel moeten hebben natuurlijk, maar we wisten hem daar te missen. Ondanks het busgedoe naar Dordt leek de Strandleeuwerik redelijk te doen, dus ik ging erop af. Pech: de 'snelbus' belandde bij Gorinchem al direct in de file en dat bleef zo tot de afslag Dordrecht. In Dordt moest ik verder met de stoptrein naar Zwijndrecht, waar ik een OV-fiets dacht te pakken. Pech: op de  deur van de fietsenzaak zat een briefje: 'We zijn vandaag wat eerder dicht. Om 16:00 uur zijn we weer aanwezig.' Tja. Ik was er toch en hou niet van opgeven, dus dan maar lopen, ongeveer 5 km. Pech: de hele route was zo ongeveer opgebroken, zodat ik zigzaggend tussen de afzettingen en de bouwtroep me een weg moest banen door Zwijndrecht en daardoor een cruciale afslag miste. Veel later kwam ik daar achter, ik kon nergens een stuk afsnijden zodat ik helemaal terug moest om op de dijk te komen. Toen ik eindelijk ter plekke was: (je raadt het al): pech! De Strandleeuwerik was niet te vinden. Een keer of zeven het hele gebied doorkruist, want ja, zo'n beest kan natuurlijk lekker verstopt zitten of zich drukken, maar niks. Leeuwerik foetsie, vogelaar Jan dezelfde rotweg onverrichterzake weer terug. Dan denk je soms even: dat doe ik nooit meer. Maar je weet wel beter. De volgende keer ga je gewoon weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten