woensdag 3 oktober 2012

21-08-2010: Witte reigertjesdag

Het werd vandaag de dag van de witte reigers, maar vanmorgen begon met een paar uurtjes posten op trektelpost dakterras om te zien of er al enige trek te bespeuren was. Dat viel nog niet helemaal mee; behalve een paar Boeren- en een Oeverzwaluw was er slechts beweging van wat lokale vogels, zoals Spreeuw, Grauwe Gans en Kokmeeuw. Na het ontbijt reden Cilja en ik (met hondje Chico) naar de Brabantse Biesbosch, want vanmorgen vroeg waren daar al drie van de zeven Koereigers gezien die gisteravond nog in de Sliedrechtse Biesbosch zaten. Eenmaal in de polder Hardenhoek – een waar vogelparadijs – waren er wel overal Grote – en Kleine zilverreigers te zien, maar de Koereigers leken aanvankelijk verdwenen. Er arriveerde een andere vogelaar die informeerde 'of ik ze al gezien had' en terwijl ik 'nee' zei ontdekte hij zeven vliegende kleine gedrongen witte reigertjes. Toen die eenmaal waren geland – op een eilandje, ver weg van ons – konden we met de telescoop vaststellen dat ze korte, gele snavels hadden: de zeven Koereigers dus! Voordat we tot de determinatie konden komen, kwam er ook nog een Visarend langzaam en nu en dan biddend overgevlogen, mijn derde dit jaar. Het was voor het eerst dat ik in Nederland Grote – en Kleine Zilverreiger en Koereiger op een plek had. Na enige tijd besloten we de Deeneplaatweg af te rijden, want daar waren gisteren Paapjes gezien en die had ik ook nog niet. En ja hoor, na enige tijd vonden we twee prachtige Paapjes vergezeld van een man Roodborsttapuit op een hekje tussen de koeien. Dat betekende plus 2 voor de jaarlijst vandaag, waardoor de stand op 222 kwam. 't Was weer een fraaie vogeldag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten