donderdag 4 oktober 2012

21-01-2011: Aalscholvers onder controle


Het werd de hoogste tijd. Waarvoor dan, vraag je je natuurlijk af. Nou, voor de Grote Aalscholver! De Grote Aalscholver is een ondersoort van de 'gewone' Aalscholver die in de toekomst mogelijk de soortstatus krijgt. En weliswaar heb ik de Aalscholver, de Kuifaalscholver en zelfs de Dwergaalscholver gezien in Nederland, de Grote Aalscholver ontbrak tot vandaag op mijn lijst. Maar hier is -ie dan. Er zit er al een tijdje een bij de Klinkenbergerplas in Oegstgeest en vanuit Leiden is dat per OV-fiets een makkie. Dus vandaag ging ik er op af. En jawel: eindelijk eens een vogel die echt meewerkte! Hij zat al op me te wachten op z'n paal, de paal waar hij altijd op zit, te oordelen naar de vele foto's op waarneming.nl. En hij liet zich uitgebreid per telescoop bekijken. Dat is wel nodig ook, want het onderscheid met de 'gewone' Aalscholver is subtiel. Sommige Grote Aalscholvers zijn echt flink groter dan gewone, maar dit is een vrij bescheiden gebouwd dier, weliswaar fors voor een Aalscholver, maar naast hem zat een gewone Aal die vrijwel even groot was. Dan moet je naar de mondhoek kijken. Bij de Grote Aal maakt die een scherpe hoek, bij de gewone is die stomp. Het verschil was door de mogelijkheid van directe vergelijking met Aalscholver goed te zien. En onze Grote Aal liet zich ook nog eens mooi fotograferen. Onderweg had ik ook al een paar Halsbandparkieten gezien en vannacht zong voor het eerst dit jaar het mannetje Bosuil kort bij ons huis. Het was kortom een leuke vogeldag vandaag. Dat ik op de terugweg een Roodhalsgans die bij Giessendam was gemeld miste, kon mijn stemming niet meer bederven. Met de Grote Aalscholver heb ik alle in Nederland waargenomen aalscholvertaxa compleet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten