donderdag 4 oktober 2012

20-12-2010: Winter wonderland


Het is winter. Het vriest, het sneeuwt, het sneeuwt nog meer, het sneeuwt nog een keer. Hier in Leerdam lag vanmorgen tien tot vijftien centimeter, en dat is weliswaar een fraai gezicht maar voor veel vogels is het niet minder dan een ramp. Want onder tien centimeter sneeuw is het voor een klein vogeltje lastig zoeken naar voedsel. Gelukkig zijn er veel mensen die de vogels voeren en uiteraard doen wij dat ook. Ik heb een stuk van ons dakterras sneeuwvrij gemaakt en daar ligt brood, zaad en wat doppinda's. Het was een komen en gaan van vogels vandaag. De Eksters en Kauwen kwamen snel de doppinda's inpikken, de Kokmeeuwen ontfermden zich over het brood, behalve dat wat ik onder de picknicktafel had gestrooid, want daar durven ze niet te komen. We hebben minstens vijf Vinken op dit moment, een Roodborstje en ook een stuk of drie Merels zijn constant aanwezig. Vandaag was voor het eerst ook weer de Heggenmus aanwezig. Samen met de Vinken scharrelt hij constant rond op de grond om zaadjes op te pikken. Dat doen trouwens ook het echtpaar Turkse Tortel en de Kool- en Pimpelmezen. Die komen ook op de vetbollen en de zak zonnepitten die ik heb opgehangen. Een drietal Spreeuwen kwam gisteren eveneens snoepen van de vetbollen. Gisteren meende ik voor het eerst een Groenling te zien op ons dakterras, die samen met de Vinken zaad aan het eten was. Maar hij vloog direct weg toen ik 'm in de smiezen kreeg en helemaal zeker ben ik er niet van. Misschien vertoont hij zich een van de komende dagen nog. Vandaag heb ik trouwens ook trosgierst opgehangen. Ik ben benieuwd welke vogels daarvan komen eten. Overigens waren er vandaag ook enorme verplaatsingen van ganzen hier, met name van Kolganzen. Grote groepen vlogen af en aan. Een Pimpelmeesje inspecteerde vandaag enige malen een nestkastje dat we hebben hangen en misschien bevalt het 'm wel en komt hij er volgend voorjaar in broeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten