zaterdag 20 oktober 2012

20-10-2012: Persoonlijk jaarlijstrecord opnieuw gebroken

De Krammersche Slikken, een fraai gebied.

Vanmorgen tegen half acht reden Christiaan, Wiegert en ik Leerdam uit, op weg naar het Oudeland van Strijen in een poging de onlangs weer gearriveerde Dwergganzen eindelijk eens te scoren. Ik had uitgerekend dat ik heel misschien, als alles meezat, vandaag voor het derde jaar op rij mijn persoonlijk jaarlijstrecord weer scherper zou kunnen stellen. Voor het Texelweekend dacht ik nog dat het er niet meer in zat, maar op Texel had ik ineens twaalf jaarsoorten erbij en stond ik op 270, slechts vier minder dan vorig jaar. Er waren er dus nog vijf nodig.
Op het Oudeland van Strijen was het leuk vogelen. Er waren alweer heel wat ganzen en het kostte ons anderhalf uur, maar toen ontdekte Chris een groepje van acht Dwergganzen, die zich door de telescoop mooi lieten bekijken. Verder alweer veel Brandjes, Kollen, Grauwe Ganzen en natuurlijk veel Nijlganzen en Grote Canadezen. Er trok van alles over, met name Koperwieken, Veldleeuweriken en Graspiepers, maar ook Kepen en een Rietgors. Twee Grote Zilverreigers, een aantal Wulpen en een veertigtal Goudplevieren waren ter plekke aanwezig.

Flamingo's in diverse soorten en maten waren ter plaatse op de Krammersche Slikken.

Ons volgende doel waren de Krammersche Slikken, waar al enige tijd een flinke groep flamingo's van diverse pluimage verblijft. Het kostte weinig moeite om ze te vinden en gelukkig stond de groep van 34 flamingo's niet al te ver weg, zodat we ze op soort konden determineren. Ik telde acht Flamingo's (Europese dus), één Caribische Flamingo en 25 Chileense Flamingo's. Bij de anderen was de verdeling wellicht net iets anders. Omdat ik voor mijn jaarlijsten ook exoten tel, waren dat zomaar even drie jaarsoorten erbij, waarmee ik mijn jaarlijstrecord van 2011 evenaarde. Het record zat erin! Maar eerst bleven we nog een tijdje hangen bij de slikken, een prachtig gebiedje waar bijvoorbeeld ook 1000+ Goudplevieren, vele Kieviten, wat Bonte Strandlopers, maar liefst twintig Zwarte Zwanen en vele eenden van allerlei soort vertoefden.
Na een tijdje gingen we af op de melding van een Dwerggors bij de Kwade Hoek. Toen we het gebied in liepen, vloog er onmiddellijk een Beflijster voor ons op uit een struik. Het kenmerkende geluid was uitstekend te horen, de vogel zelf verdween in een flits. De goede plek was snel gevonden, maar de Dwerggors liet zich, ondanks langdurig posten en de aanwezigheid van een vijftiental vogelaars, niet meer terugvinden. Erg leuk waren de circa vier zingende Cetti's Zangers, die zich veelvuldig lieten horen. Ook minimaal twee Waterrallen gilden en kipten er lustig op los. Ook hier trok trouwens van alles over, vooral lijsters, Graspiepers, Vinken, Kepen, Sijzen; en overal barstte het van de Roodborstjes.
Er was nog een goede kans op het verbreken van mijn record, en om die te verzilveren moesten we naar de Brouwersdam. Het was er erg rustig, maar de soort waar het om ging was er: de Roodhalsfuut! We vonden er drie, en ook zagen we hier Kuifduikers en een Geoorde Fuut, Middelste Zaagbekken, Steenlopers en een klein clubje Rosse Grutto's.
Daarmee kwam mijn jaarlijst op 275 soorten. Met een beetje geluk moet de 280 te halen zijn!
Onze laatste bestemming was een tuin aan de Groenendijk bij Ouddorp, waar een Bladkoning was gemeld. Ter plaatse hoorden we dat er ook een Kleine Vliegenvanger zou huizen. We zochten dan ook zorgvuldig de bomen en struiken af, waar enkele Tjiftjaffen, heel veel Roodborsten, wat meesjes, Merels en een Winterkoning zich lieten zien. Toen we van de eigenaar ook even ín de tuin mochten vogelen, vond ik daar de Bladkoning terug. Helaas vloog hij meteen alweer verder naar de volgende boom en van daaruit verdween hij weer uit het zicht. Maar het was toen al vier uur en tijd om naar huis te gaan. Het was weer een fraaie vogeldag,

2 opmerkingen:

  1. gefeliciterd met dit persoonlijke record nou vind ik dat je dit zeker verdiend hebt,je doet er nogal wat voor,mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen