woensdag 3 oktober 2012

18-07-2010: Een lekker dagje homepatchen


Er rijden geen treinen vanuit Leerdam dit weekend en dus werd het vandaag weer fietsen naar de Everdingse uiterwaarden, mijn favoriete local patch. Het werd een dag van-alles-wat, vol met leuke verrassingen. Eerst de vogels. Ik pikte weer een graantje mee van de Kruisbekkeninvasie in de vorm van een eenzame Kruisbek die luid kiepend over de Diefdijk vloog, richting zuidoost. Ook een Ooievaar kwam over de dijk zeilen, maar dat was ongetwijfeld een lokale vogel. In de uiterwaarden bij Everdingen verzamelen zich alweer veel steltlopers, al zijn het tot nu toe vooral nog de broedvogels uit de streek, zoals Kievit, Grutto, Tureluur en Scholekster. Dat de najaarstrek heel stiekemweg alweer begint, kon je zien aan een enkele Oeverloper en een clubje Lepelaars. Leuk was vooral de Kleine zilverreiger die op een strandje zat. 's Zomers vind ik er altijd wel eentje hier. Het was pas mijn tweede Kleine zilver van het jaar, niet gek dus. Dat gold ook voor de IJsvogel, die zich prachtig langsvliegend liet zien. Een buitenkansje in een slecht IJsvogeljaar als dit. Bijzonder was ook de aanwezigheid van een Brilduiker in eclipskleed. Maar de leukste vogelwaarneming van vandaag waren de twee Kwartels die ik opstootte in de Goilberdingerwaard (die aan de uiterwaarden van Everdingen grenst). Eindelijk weer eens een vogeljaarsoort en mijn eerste zichtwaarneming van de Kwartel voor Nederland! Bij het opvliegen maakten ze een apart, hoog geluid: 'srie', ietwat steltloperachtig.
Terwijl ik door de uiterwaarden liep, hoorde ik ineens een bekend 'knippend' geluid: dat van de Moerassprinkhaan! Dat was leuk, want ik had ze hier nog nooit gehoord of gezien. Uiteindelijk hoorde ik er zeker zes en wist ik er met veel geduld ook eentje te fotograferen, hoewel de wind een echt goeie foto onmogelijk maakte. Dat was een ontdekking waar ik erg blij mee was, want tot nu toe had ik in de omgeving slechts een plek voor deze soort.
Tenslotte de vlinders. Opvallend was vooral dat er overal Gamma-uiltjes vlogen. Blijkbaar is deze soort massaal ons land binnengevallen. Er vlogen erg veel Icarusblauwtjes in de Goilberdingerwaard, een stuk of vijf Bruine zandoogjes, een Dagpauwoog, wat Kleine koolwitjes en … een Distelvlinder! Zo zie je maar hoe het voorkomen van zo'n trekkende soort per jaar kan verschillen. Vorig jaar zaten ze in alle hoeken en gaten en voor dit jaar was deze (overigens een mooi gaaf beestje) pas mijn eerste. Het werd een leuke vlinderdag, want ook Bruin blauwtje en Zwartsprietdikkopje (2) meldden zich nog voor de vlinderjaarlijst. Nee, achteraf was het niet zo erg dat de treinen niet reden, want de Koereiger van Alblasserdam (waar ik eigenlijk heen had gewild) werd niet meer gemeld vandaag… 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten