donderdag 4 oktober 2012

18-05-2011: Kwarteltjes scoren

2011 dreigt een uitstekend Kwarteljaar te worden. De Kwartel is een van die soorten waarvan de aantallen in ons land per jaar erg fluctueren. Niet dat ik daar zelf veel van merk, want ik loop sowieso maar zelden tegen zo'n beest aan. Maar goed, het hele land stroomt nu zo'n beetje vol met Kwartels en er zitten er al een aantal dagen een stuk of vier in de Bossche Broek bij 's Hertogenbosch, iets meer dan een kilometer lopen van het station aldaar. Die kans kon ik niet laten lopen. Tegen half twaalf arriveerde ik in de Bossche Broek, een fraai gebied met ruige graslandjes, afgewissels met slootjes, riet, verspreid staande bomen en hagen. De aantallen Kleine Karekieten en Rietgorzen zijn hier werkelijk ongelooflijk. Maar daarvoor kwam ik niet, althans niet speciaal, en ik liep direct door naar de plek waar zich meerdere Kwartels moesten bevinden. Het was relaxed scoren. De eerste hoorde ik al van een afstandje, en vanaf een comfortabel bankje hoorde ik nummer twee, aan de andere kant van het fietspad. Een stukje verderop zat nummer drie te roepen, vlak langs de kant van het pad. Het heeft altijd iets magisch, het geluid van roepende Kwartels. Ze zitten soms vlak bij je, maar zien doe je ze zelden. Vanuit het ruige grasland klinkt alleen die steeds herhaalde roep: wit, witwit – wit, witwit. Na een tijdje genieten van de Kwartels liep ik nog wat door het gebied en kwam onder meer een Grasmus en een Graspieper tegen die wel op de foto wilden. Na een rondje van een uur of zo ging ik weer huiswaarts. Hieronder een kort filmpje met het geluid van de Kwartel.

Filmpje Kwartel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten