woensdag 3 oktober 2012

18-05-2010: Spotvogelstuff



In het Gerendal bij Oud-Valkenburg werd al enkele malen een Orpheusspotvogel gemeld, al dan niet als ‘mogelijk’ of ‘waarschijnlijk’. Vorig jaar bevond zich zo’n zeldzamerd op precies dezelfde plek. Reden genoeg om op onderzoek uit te gaan. Hoewel ik me van tevoren terdege had voorbereid op de geluiden van Spotvogel, Orpheusspotvogel, Bosrietzanger en mogelijke andere valkuilen, kwam ik er niet uit. Op de plek van vorig jaar zat in ieder geval een duidelijke Spotvogel (zie foto). Op een andere plek vond ik een vogel die de nasale uithalen van de ‘gewone’ Spotvogel (die ook allang niet meer gewoon is) leek te missen. Ik kon er een opname van maken, maar op het forum van waarneming.nl werd deze vogel door meer ervaren Orpheusspotvogelgeluidkenners dan ik toch als gewone Spotvogel gedetermineerd. Ter plekke kwamen we er dus niet uit, maar dat mocht de pret niet drukken, want ten eerste was de Spotvogel natuurlijk ook gewoon een prima jaarsoort, en ten tweede ontdekten we een drietal schroevende roofvogels waarvan er twee Buizerden waren en de derde een Rode wouw! En dat is altijd een zeer aangename jaarsoort. Verder waren er in het Gerendal veel Geelgorzen te zien en te horen en vonden we ook nog een Wijngaardslak. En toen we later bij kasteel Schaloen eindelijk de eerste Grote gele kwikstaart van het jaar binnenhaalden, stond de jaarsoortenteller voor vandaag toch weer op drie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten