donderdag 4 oktober 2012

18-04-2011: Ameriwita!

Afgelopen weekend was ik niet in de gelegenheid om te vogelen en prompt verschenen er diverse twitchbare zeldzaamheden in het land. Een van die zeldzame soorten, de Amerikaanse Wintertaling ofwel Ameriwita in vakjargon, was zelfs op drie plaatsen in Nederland aanwezig. Cilja en ik togen vandaag naar de Biesbosch, waar er in Polder Oude Hardenhoek zelfs twee zaten. Bij aankomst werd de stemming direct gedempt, want van een vogelaar die net terug kwam lopen van het fietspad langs de polder hoorde ik dat ze nog niet waren gezien. Natuurlijk hebben we zelf nog een tijdje zitten speuren tussen de verre Wintertalingen, maar zonder resultaat. Dan maar gewoon lekker vogelen. Zoekend naar de Amerikaanse Wintertaling vond ik wel een Oeverloper, een Witgat, een Groenpootruiter en een Zomertaling, waarvan de eerste een jaarsoort was. Langs de Deeneplaatweg vonden we onze vaste Cetti's Zanger bereid om een paar riedels weg te geven en aan het eind van de weg kwam er een vrouwtje Gekraagde Roodstaart heel fraai in de kijker en een Nachtegaal zong een stukje verderop in de ruigte. Daarna toch weer terug naar de Oude Hardenhoek, waar we ineens een groepje vogelaars zagen staan die gericht leken te kijken. Dus liep ik erheen en jawel, ze hadden zojuist de Amerikaanse Wintertaling ontdekt. Het beest zat te suffen tussen gewone WiTa's en Slobeenden, maar de verticale in plaats van horizontale witte lijnen waren goed waarneembaar. Tja, wat is er verder te zien aan zo'n ver, slapend beest? Niet zoveel, maar ik was er toch blij mee, want het was pas mijn tweede Ameriwita ooit in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten