vrijdag 5 oktober 2012

18-01-2012: Kleine Burgemeester revisited & Kwak meegepikt


Vorige week dinsdag, toen ik de Kleine Burgemeester van Hoek van Holland ontdekte, kon ik alleen twee erg matige vluchtfoto's maken, maar de afgelopen week is het beest door veel mensen bloedmooi op de gevoelige plaat gezet. Ik wilde zelf ook nog wel wat betere foto's van 'mijn' burgemeester proberen te maken, dus bracht ik vandaag weer een bezoekje aan Hoek van Holland. De Kleine Burg was snel gevonden, hij bevond zich aan de rand van de Nieuwe Waterweg ter hoogte van het Vispaleis. Een andere vogelaar arriveerde precies tegelijk met mij op de plek en de burg stond ons gelukkig een paar plaatjes toe terwijl hij op het water zat, zodat je pas echt mooi kunt zien dat het een bijna volwassen vogel is (hij is in z'n vierde kalenderjaar), een kleed dat we in Nederland maar hoogst zelden te zien krijgen. Later op de ochtend hebben we daar nog een tijdje gestaan en toen kwam hij een aantal malen prachtig over ons heen gevlogen.

Nu lijkt het alsof het allemaal van een leien dakje ging met het fotograferen, maar verreweg de meeste foto's heb ik moeten weggooien. Het was somber weer en er stond flink wat wind, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de stabiliteit. Maar ik ben blij met deze redelijk gelukte foto's.
Ook een andere meeuw, de Drieteenmeeuw, kwam een paar keer mooi voor de lens, maar door de tegenwind en de beweging van de vogel zijn vrijwel alle foto's mislukt.

Langs de Noorderdam waren weer veel Paarse Strandlopers aanwezig (ca. 40) en ongeveer 30 Steenlopers. Een paar Drieteenstrandlopers renden over het strand en gewoontegetrouw stond een groepje van circa 10 Bontbekpleviertjes langs de Emmaboulevard. In totaal zag ik vier Drieteenmeeuwen vandaag, alle eerste winter-vogels, een stuk of 12 Huiskraaien telde ik en er zwommen twee Grijze Zeehonden langs de Noorderdam.
Op de terugweg maakte ik een tussenstop in Rotterdam en liep even naar Blijdorp, waar ik drie adulte Kwakken vond. Over de status van deze vrijvliegende en zich voortplantende 'dierentuinkwakken' heb ik het al eens eerder gehad, dus dat ga ik nu niet over doen. Natuurlijk is het leuker om een Kwak tegen het lijf te lopen in een meer natuurlijke omgeving, maar ook dan moet je er rekening mee houden dat het een afstemmeling van een dierentuinkwak is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten