vrijdag 5 oktober 2012

17-09-2012: Patrijzen en Watersnippen


Patrijzen behoren tot die vogels van het agrarisch landschap waarmee het helemaal niet goed gaat. Ze gaan in hard tempo achteruit, en dat merk je als vogelaar. Tot voor een paar jaar geleden kwam ik de Patrijs nog met een zekere regelmaat tegen, zonder er moeite voor te hoeven doen. De afgelopen twee jaar bleef het aantal waarnemingen al beperkt tot twee of drie en dit jaar was ik 'm, ondanks dat ik veel in het veld ben, nog niet tegengekomen. Wel naar uitgegeken, want ik had de laatste jaren bepaalde vaste plaatsen waar ik 'm soms tegenkwam. Vandaag gebeurde het tot voor kort ondenkbare: ik ben de Patrijs wezen twitchen. Cilja en ik wilden er even tussenuit, maar niet zo lang en niet zo ver, en zo kwam ik op het idee om even naar de Achthovense uiterwaarden te rijden, waar de laatste dagen, en ook vanmorgen vroeg nog, Patrijzen waren gezien. En jawel, zonder moeite vonden we een familiegroepje bestaande uit pa Patrijs, ma Patrijs en vier jongen in de puberleeftijd. Ik slaakte welhaast een zucht van verlichting: die stond ook weer op de jaarlijst! Maar wat is het jammer dat het zo slecht gaat met deze fraaie vogelsoort.
Een andere soort waarmee het slecht gaat is de Watersnip. Nu wil het toeval dat ook deze soort zich prachtig liet bekijken vanmorgen, een stukje verderop in de uiterwaarden vlakbij Lexmond, op een plek waar ook vele tientallen Kieviten en drie Smienten pleisterden. Er waren minstens zes snippen druk in de weer en regelmatig vlogen ze heen en weer tussen de oevers of lieten ze zich open en bloot bekijken op het slik. Dat was dus genieten geblazen.
Op de terugweg vonden we nog een Grote Zilverreiger en een Ooievaar en zo was het een productief uurtje geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten