donderdag 4 oktober 2012

17-03-2011: Grutjes

Waarom precies weet ik niet, maar dit lijkt me een goed moment om op te merken dat het jaar 2011 tot nu toe een zeer vreemd zeldzaamhedenjaar is. Want eigenlijk zit er al sinds 1 januari geen beweging in de echte zeldzaamheden. De 'gewone' zeldzame wintergasten zijn er wel, maar van de heel bijzondere soorten kunnen we eigenlijk alleen de Grote Geelpootruiter en de Buffelkopeend noteren, waarvan de eerste al vele maanden aanwezig is en de laatste een standaard jaarlijkse wintergast is geworden. En nu is het half maart, en de verwachting is toch dat er snel een spetterende soort opduikt. En dan maar hopen dat -ie op een enigszins bereikbare plek zit, natuurlijk. Omdat ik nu zo'n beetje alle bijzondere soorten die ik zou kunnen zien op de jaarlijst heb, concentreer ik me maar op de in maart arriverende zomergasten. Vanmorgen weer trek gekeken op het dakterras, maar er was minder beweging dan de afgelopen dagen. Alleen twee Koperwieken en een barmsijs (niet op soort te determineren) weken af van wat ik gisteren zag, afgezien dan van de veel lagere aantallen. Na het ontbijt ben ik naar de uiterwaarden gefietst in de hoop op Kemphaan, Lepelaar, Kleine Plevier, Watersnip en … nou ja, noem maar op. Maar het bleef bij ongeveer hetzelfde lijstje vogels als ik gisteren zag. Wel leuk was, dat ik meerdere IJslandse Grutto's fraai kon bekijken en er een kon fotograferen. Twee Waterpiepers en een jagende Sperwer waren ook erg leuk. Tussen de vele meeuwen kon ik ook al geen jaarsoorten vinden. En het was koud, met die noordenwind. Het is nog nauwelijks voor te stellen dat over twee weken, met lekker weer, de Blauwborsten alweer zingen en er Oever- en Boerenzwaluwen boven de uiterwaarden vliegen. Ik kan niet wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten