donderdag 4 oktober 2012

16-11-2010: Roodhalsgans en een PR


Het moest vandaag maar eens gebeuren. De weersvoorspellingen waren uitstekend, afgezien van wat mist en gisteravond bleken de Roodhalsgans en de Taigaboomkruiper te Wassenaar nog resp. toch nog aanwezig. Een prima kans dus om vandaag mijn persoonlijk jaarlijstrecord te verbreken. Mijn eerste doel was de Roodhalsgans. In De Vink uit de trein, stuk lopen en eenmaal ter plaatse: ja hoor, een grote groep ganzen met daartussen de Roodhalsgans! Nummer 251 was binnen en daarmee mijn pr jaarlijsten. Hoewel zo'n Roodhalsgans nog onverwacht lastig te vinden kan zijn, liet hij zich uiteindelijk mooi zien. Ook leuk waren vijf overvliegende Wilde Zwanen en een zeer fotogenieke Blauwe Reiger. Ik besloot om ook weer naar Meijendel te fietsen om mijn record te vieren met hopelijk mooie waarnemingen van Pallas' Boszanger, Bladkoning en/of Taigaboomkruiper. Maar bij aankomst hoorde ik dat er al urenlang vogelaars vergeefs aan het zoeken waren. Toch maar een uurtje mee gaan zoeken, maar helaas: geen van de leuke soorten werd gevonden. Ik besloot om naar huis te gaan: te vroeg, want de Taigaboomkruiper is uiteindelijk toch weer gevonden. Maar het was wel even goed zo. Mijn doel voor dit jaar is bereikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten