woensdag 3 oktober 2012

16-09-2010: Zeevogelen!



Het waait al een paar dagen uit westelijke richtingen en dan krijg je als rechtgeaard vogelaar de zeevogelkriebels. Er worden jagers, pijlstormvogels, noordse stormvogels, vaaltjes en genten gemeld van de zeetrektelposten. Dan zit er maar een ding op: naar zee! Nu is dat vanuit Leerdam met het OV makkelijker gezegd dan gedaan. De dichtstbijzijnde kust is voor mij die van Hoek van Holland, en dat is bepaald geen Camperduin of Westkapelle. Doordat de Maasvlakte er vlak onder ligt en een enorm eind in zee steekt, snijden de zeevogels een stuk af en zijn vanaf de Hoek meestal nauwelijks te zien.
Maar je moet toch wat. De echt goeie zeevogelkijkpunten zijn voor mij niet echt tijdig te bereiken, want meestal trekt het lekker tot een uur of tien, maar dan wordt het al minder. En in Hoek van Holland kun je meestal toch een klein graantje meepikken. Omdat ik nog net in een vertraagde trein kon springen was ik al om kwart over zeven in Hoek van Holland, en ik liep direct door naar de pier. Onderweg wel even elf Huiskraaien scorend, en een overvliegende Buizerd en idem Sperwer. De wind was goed, west en niet al te hard, zodat ik me halverwege de pier kon opstellen zonder ervan af te waaien of te spoelen.
Het speuren kon beginnen. En het viel niet mee. Na een uurtje vond ik eindelijk een jager, ver weg maar toch te determineren als Grote jager. Gelukkig kwam er weer anderhalf uur later een tweede langs, veel dichterbij, laag boven de golven. Dat was een mooie jaarsoort! Vier Jan-van-Genten – een enkeling en een groepje van drie – kwamen eveneens ver weg langs. Grappig was een juveniele Zwarte stern die langs de pier vloog met twee Visdieven. Een Grote stern zat op het strand, samen met Kanoeten, Bonte strandlopers en Drieteenstrandlopers.
Terwijl ik over zee stond te kijken, stond de hele tijd deze onvolwassen Zilvermeeuw praktisch aan mijn voeten, achter het opstaande richeltje van de pier te schuilen tegen de wind. Hij keek me nu en dan aan met een blik van 'wat is die malloot nu aan het doen'. Toen ik om een uur of half twaalf de brui gaf aan het zeetrek kijken en terug wandelde, kwam ik de eerste Paarse strandloper van het najaar tegen tussen de Steenlopers. Langs de Koningin Emmaboulevard nog twee Rosse grutjes, ook altijd leuk, en als afsluiting nog een lekker broodje garnalen en een bak koffie in het Vispaleis. Het was weer een mooie vogeldag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten