vrijdag 5 oktober 2012

16-08-2012: De Bosperus voorbij op trektelpost dakterras!


Het was vandaag lekker weer, het was niet al te warm maar de omstandigheden waren wel geschikt voor ooievaar- en roofvogeltrek, dus om een uur of elf ging ik op trektelpost dakterras zitten in de hoop dat ik vandaag eens geluk zou hebben met de Zwarte Ooievaar. Of een leuke rover, je weet maar nooit. Ruim een half uur later ging er een schok door uw vogelverslaggever, want ik ontwaarde een enorme groep ooievaars in de lucht en ze kwamen recht op me af! Als daar geen Zwarte tussen zit vind ik er nooit meer een, dacht ik. Eerst maar eens tellen, want de groep was nog te ver om er soortgewijs chocola van te maken. Na een paar keer tellen kwam ik uit op achtenzestig exemplaren. Achtenzestig! Dat zijn groepen die op de Bosperus en bij Gibraltar misschien gewoon zijn, maar niet op trektelpost dakterras. De groep kwam langzaam dichterbij, ik had snel mijn camera gepakt en kon wat plaatjes schieten, en toen begon het speuren. Maar hoe ik ook mijn best deed, ik vond alleen 'gewone' Ooievaars. Geen Zwarte in zicht. Ook later op de foto's kon ik er geen een tussen vinden. Dat was een lichte teleurstelling, maar de aanblik van die enorme zwerm Ooievaars die zo langzaam over ons dakterras schoof maakte natuurlijk veel goed. Later vandaag kwam er nog een eenzaame Ooievaar langs, evenals twee Buizerden, evenzovele Aalscholvers en één Boerenzwaluw. En zo is trektelpost dakterras met een flinke klapper geopend voor de najaarstrek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten