woensdag 3 oktober 2012

16-07-2010: Duinvlinders scoren


's Zomers is het altijd lastig om de focus op het vogelen te houden. Enerzijds is het meestal stilletjes met zeldzaamheden en zijn de gewonere soorten al binnen, anderzijds eisen mijn andere liefdes – dagvlinders, libellen en sprinkhanen – de aandacht op. Vandaag liet een familiebezoekje in het westen van het land zich prima combineren met een wandeling door de Amsterdamse Waterleidingduinen, ingang Panneland. We proberen in de zomer altijd een paar keer de AW duinen te bezoeken omdat een aantal vlindersoorten daar redelijk gemakkelijk te scoren is. Zodoende werd het opnieuw vlinderen vandaag. Helaas zat het weer niet zo mee: het was bewolkt en er stond veel wind. Maar ondanks dat viel het met de beestjes niet tegen. Direct bij de ingang vonden we al een stuk of wat Koevinkjes, een soort die enorm talrijk kan zijn in de duinen. Ook Bruin zandoogje was met een aantal exemplaren vertegenwoordigd, en die moest Cilja nog hebben voor haar jaarlijst.
Bont zandoogje en Atalanta lieten zich eveneens meteen zien. Het duurde even voordat we de Kleine parelmoervlinder vonden, maar uiteindelijk zagen we vier exemplaren. Ze lijken steeds lastiger te worden in de duinen, maar het kan ook zijn dat we de laatste jaren een beetje pech hebben met de aantallen Kleine parelmoer. Vroeger, toen ik nog in Hillegom woonde, liep ik de deur plat in de AW duinen en zag ik er door een seizoen heen heel veel. Nu komen we er nog maar een paar keer per jaar. Dat scheelt natuurlijk. We zochten vandaag ook de Heivlinder, maar die liet zich jammer genoeg niet verschalken. Voor de sprinkhanen was het absoluut petweer. Ik had gehoopt de Blauwvleugelsprinkhaan in ieder geval binnen te halen, maar dat lukte niet. Wel wist ik nog een Knopsprietje aan de jaarlijst toe te voegen. Ook voor libellen was het weer niet bepaald ideaal, maar in ieder geval vonden we onze eerste Bruinrode heidelibel van het jaar en zagen we twee prachtige mannetjes Grote keizerlibel met elkaar stoeien. Aan het eind van ons wandelingetje vonden we onverwachts nog het Groot dikkopje, en dat was ook nog een jaarsoort. In de weilanden vlakbij de ingang liepen vandaag twee Ooievaars en dat was toch nog een leuke vogelsoort. Want het is nog niet eens zo heel lang geleden dat ik mijn eerste Ooievaar in de AW duinen zag; lange tijd was die soort hier zeer bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten