donderdag 4 oktober 2012

16-02-2011: Veluwezoom in de herkansing



Twee weken geleden ging mijn Veluwezoomtripje letterlijk de mist in, maar vandaag beloofde het een mooie dag te worden. Dus treinde ik vanmorgen heel vroeg opnieuw naar Rheden, waar ik om kwart over acht arriveerde. Het zonnetje scheen, het was bijna windstil en een omvangrijk vogelkoor zong voorjaarsliederen. Zo hoorde ik vandaag Heggenmus, Kool- en Pimpelmees, Groenling, Turkse Tortel, Roodborst, Houtduif, Merel, Vink, Spreeuw, Groene Specht, Grote Lijster, Winterkoning, Boomkruiper, Holenduif, maar liefst zes Geelgorzen en mijn eerste Boomleeuwerik van 2011. Ver weg, maar onmiskenbaar. Een Appelvink vloog tsikkend uit een boomtop, een Witte Kwikstaart vloog over en twee Raven – een van mijn doelsoorten – zaten in een kale boom te roepen. Doelsoort nummer twee, de Klapekster, was onvindbaar en ik zou bijna zeggen: niet meer aanwezig. Want ik heb het gebied echt van boven tot onder uitgepluisd. Wel kwam er nog een paar Kruisbekken over mee heen vliegen en dat was alweer een leuke jaarsoort. Een Havik kwam eveneens langs en even later hoorde ik 'm roepen. Tenslotte vond ik vanmorgen vroeg mijn eerste (nacht)vlinder van het jaar in een wachthokje op het station van Rheden: een Grote Voorjaarsspanner! Jaja, het was alweer een heerlijk dagje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten