vrijdag 5 oktober 2012

15-07-2012: Net te laat


Vanmorgen tegen half elf scheen de zon zowaar, dus pakte ik mijn spullen om de alweer gemelde Zwarte Ibis van Acquoy eens goed fotografisch te pakken te nemen. Hoopte ik. Maar helaas: toen ik arriveerde hoorde ik van andere aanwezige vogelaars dat de ibis net het luchtruim had verkozen boven het plasje van Lappenheide. Nu is hij de afgelopen dagen wel eens meer opgevlogen en weer teruggekomen, dus aanvankelijk leek me dit nog geen reden tot paniek.
Ik ging eerst maar een paar andere dingen doen, zoals de jonge Steenuiltjes bekijken, die daar ook in de buurt zitten. Het lukte me met pijn en moeite om één jonge Steenuil in de kijker te krijgen en eventjes mooi te bekijken, maar toen ik aanstalten maakte om 'm te fotograferen dook hij snel een boomholte in. Van z'n familie was geen spoor te bekennen vandaag.
Omdat ik ook even wilde checken of 'mijn' Cetti's Zanger er nog zit, fietste ik over de Langedijk en de Zuiderlingedijk richting Heukelum. Langs de Langedijk een prettige verrassing: een Zomertortel vloog voor me uit en ging in een boom zitten. Altijd leuk, zo'n Zomertortel, want algemeen is hij allang niet meer. De Cetti's Zanger liet zich niet horen en ik fietste dezelfde route terug naar Lappenheide.
Bij Lappenheide waren er geen vogelaars meer en de ibis was niet meer teruggekomen. Wel ontmoette ik twee mensen van Omroep Gelderland die een item over de Zwarte Ibis wilden maken, maar vogelaars noch ibis hadden aangetroffen en net op het punt stonden om weer te vertrekken. Maar gelukkig voor de provinciale media kwam ik er juist aan fietsen, kijker om de nek en wakkere blik in de ogen, dus de heren van de omroep hadden geluk. Ik hielp ze maar uit de brand met een interviewtje voor TV en ook nog een voor de radio. Per slot van rekening had ik vorig jaar bij de Langstaartklauwier al media-ervaring opgedaan en zo onderhand mag ik me dus wel de filmster onder de vogelaars noemen. Kijk maar:

Filmpje interview Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten