woensdag 3 oktober 2012

14-10-2010: Krooneendje ophalen



Een van mijn doelen op vogelgebied dit jaar is om mijn persoonlijk record jaarlijsten te verbeteren. Mijn oude record stamt uit 1987 toen ik 250 vogelsoorten wist te scoren (inclusief exoten). Ik ben niet zo'n vreselijke jaarlijster, dat kun je aan dat aantal al wel zien, maar het leek me leuk om nu, 23 jaar later, nog eens een poging te wagen dit aantal te overtreffen. En zie: de teller staat al op 244 en er zijn nog tweeëneenhalve maand te gaan. Gisteren zag ik op waarneming.nl een Krooneend in Sliedrecht staan, op een beetje rare plaats in een plasje tussen de snelweg en flatgebouwen. Het zal wel geen zuivere koffie zijn misschien, maar ik ben toch maar even gaan kijken vandaag, want waar moet je in deze streken anders je Krooneend vandaan halen. En jawel: op precies dezelfde plaats zat het mannetje Krooneend. Tussen wat 'Wilde' eenden. Je kunt er donder op zeggen dat het een escape is, maar ik kon geen ringen of andere versierselen ontdekken en dus krijgt hij het voordeel van de twijfel. De Krooneend wilde ook nog leuk op de foto, en als bonus zag ik nog een Grote zilverreiger en een Witgat bij Achterdijk (vanuit de trein), 35 overvliegende Kolganzen en terug in Leerdam een overvliegende Grote gele kwik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten