woensdag 3 oktober 2012

14-05-2010: Lekker vogelen rond de Zouweboezem


De echt goeie soorten zitten momenteel op voor de OV-vogelaar onmogelijke plekken zoals Westkapelle, Lauwersmeer, noordoost Limburg en de Ooijpolder. Daarom stapte ik vandaag maar weer op de fiets om lekker te vogelen in mijn eigen omgeving. De reis ging vandaag naar de Zouweboezem en omgeving en die plek is altijd goed voor een verzameling leuke soorten. Uiteraard de Zwarte stern, die er op drijvende vlotjes broedt, en de Purperreiger, waarvan in de Zouweboezem de grootste kolonie van ons land is te vinden.
Onderweg, langs de Zouwedijk, zat de Steenuil in z’n knotwilg en dat is altijd een leuk begin. In de Lekuiterwaarden vond ik een koppel Patrijzen, mijn enige jaarsoort voor vandaag. Ook zat er nog een Tapuit op een braakliggend stukje land. Verder waren natuurlijk alle rietvogels present, zoals Kleine karekiet, Snor, Rietzanger, Rietgors en Bosrietzanger. Ook weer fraaie Koekoek-waarnemingen gedaan vandaag, zeker vier exemplaren kruisten mijn pad. En … het zonnetje scheen vanmorgen! Rond tien uur warmde het zodanig op dat er zowaar Klein geaderd witjes, Variabele waterjuffers, een Grote roodoogjuffer en een aantal vliegensoorten tevoorschijn kwamen, en dat was ook wel weer eens leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten