vrijdag 5 oktober 2012

14-04-2012: Eerste dip, toch heerlijke natuurdag



Gisteren zat er de hele dag een Siberische Tjiftjaf te zingen in Leiden, vlak achter het station. Dat is een ondersoort van de Tjiftjaf die mogelijk in de toekomst soortstatus krijgt en die ik nog nooit heb gezien. Een tractatie voor een OV-vogelaar, zo'n vogeltje dat vlakbij het station zit, dus ging ik er vanmorgen op af. Het plan was dat ik daarna met de trein naar Hillegom zou gaan in de hoop dat er een OV-fiets beschikbaar was om daarmee naar de AW duinen te peddelen.
Voor wat de Siberische Tjif was ik gauw klaar: die zat er niet meer. Ik heb er drie kwartier rondgelopen, samen met een andere vogelaar, en er was niets meer te horen wat op de aanwezigheid van een SibTjif wees. Dus hopla, weer de trein in en hopen op een fiets. Gelukkig waren beide OV-fietsen op het station van Hillegom vandaag vrij, dus ik haalde er een uit de kluis en fietste naar de ingang De Zilk.
Het zonnetje scheen en er stond weinig wind en dat maakte het erg aangenaam. De jaarsoorten begonnen meteen binnen te rollen. Ik hoorde de eerste Nachtegaal, die ik ook in de kijker kreeg, en aan het eind van mijn wandeling had ik er tien! Ook de Boompieper zong dat het een lieve lust was, ik zag en hoorde er zes vandaag. Ik vond mijn eerste bloeiende Duinviooltjes van het jaar, en omdat viooltjes mijn favoriete planten zijn en het Duinviooltje misschien wel mijn favoriete viooltje, was ik daar erg blij mee.




Ik liep verder en vond een Boomleeuwerik die wel héél erg graag op de foto wilde, en dat kwam goed uit want ik had 'm nog nooit fatsoenlijk voor de lens gekregen. Het ritselde van de Kneutjes, ik vond een man Roodborsttapuit en toen volgde de eerste van acht Gekraagde Roodstaarten van vandaag. Wat een heerlijke beestjes zijn dat toch, en wat zijn die mannetjes onvoorstelbaar mooi! Puur genieten was het, mensen.
Vlakbij de Marelberg hoorde ik mijn eerste Koekoek van het jaar roepen, en later riep er nog een, maar ik kreeg ze niet in de kijker. Een Kleine Barmsijs was ter plaatse en later bij de Zwaneplas had ik er nog minstens een. Ook dat was weer een jaarsoort.
Ook in de AW duinen komt de Blauwborst talrijk voor tegenwoordig, en ik kwam er dan ook diverse tegen. Ik vond nog een late man Brilduiker op een kanaal en een Rietzanger zong ook hier alweer. Ook de eerste Braamsluiper van 2012 liet zich horen (helaas niet zien) en vlak voordat ik de Zwaneplas bereikte begon eindelijk mijn eerste Sprinkhaanzanger van het jaar vlakbij me te zingen, maar de gluiperige struikensluiper liet zich niet visueel verschalken.
Bij de Zwaneplas vloog ineens mijn eerste Kleine Vuurvlinder van het jaar voorbij en even later kwam -ie vlakbij me op een bloem zitten. Ik zou er later nog drie zien. Ook de Kleine Parelmoervlinder liet zich twee vlinder sterk bewonderen. Verder vond ik de waarneming van drie Zandhagedissen erg leuk, die had ik alweer een tijdje niet gezien. Toen ik naar de uitgang liep kwam ik ook nog een vrouwtje Zuringspanner tegen, een overdag vliegende nachtvlinder, zodat het een heerlijke all round-natuurdag werd in de AW duinen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten