donderdag 4 oktober 2012

14-01-2011: Rotganzendag

Het komt niet vaak voor dat je als vogelaar in de gelegenheid bent om op een dag zowel de (gewone) Rotgans, de Witbuikrotgans en de Zwarte Rotgans te zien. Laat staan dat je deze drie rotganssoorten in een groep kunt waarnemen. Vandaag leek die kans aanwezig. Bij Roodewijk werd gisteren een groep gemeld met elf Witbuikjes en twee Zwarte Rotjes. Dit gebiedje lag mooi op de route, want we moesten vandaag weer terug naar huis. En het was droog vanmorgen! Zonder moeite bereikten we de plek, waar het prompt zeer irritant en zeer intens begon te motregenen. Uiteraard ga je als keiharde vogelaar toch met de telescoop buiten staan om die groep Rotganzen af te speuren. Gelukkig maakten de rotganzen het mij niet al te moeilijk. Drie Witbuikjes waren snel gevonden. Minstens drie, moet ik zeggen, want na het zien van deze drie verlegde mijn aandacht zich snel naar het vinden van een Zwarte Rotgans, een soort die ik nog maar eenmaal eerder in mijn leven had waargenomen. En verdraaid, niet veel later stapte een Zwarte Rotgans mijn telescoopbeeld – en daarmee mijn jaarlijst – binnen. Wat een schoonheid! Ik vind dat de pracht van de Zwarte Rotgans zwaar wordt onderschat. Hiermee was de ergernis over de regen snel vergeten. Gelukkig kwamen we met een kapotte ruitenwisser aan de bestuurderszijde redelijk droog thuis en zelfs het feit dat ik thuis ontdekte dat de Grote Geelpootruiter vanmorgen weer was gevonden, terwijl wij er vlak langs waren gereden, kon mijn tevredenheid over deze vakantie niet meer bederven. Het was een heerlijk klein weekje Zeeland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten