vrijdag 5 oktober 2012

13 t/m 17-05-2012: Zuid-Limburg!


Zondag 13 mei vertrokken Cilja en ik voor onze jaarlijkse korte vakantie in Zuid-Limburg, waar we zoals altijd verbleven in de gezellige herberg Oud-Holset te Holset, vlakbij Vaals. Hoewel het koud was, scheen tenminste de zon en dat was heerlijk na al die regen, wind en kou van dit voorjaar. De reis ging zeer vlot en voor we het wisten waren we bij kasteel Sint-Gerlach te Houthem, waar onlangs een Europese Kanarie was gemeld. Die was helaas onvindbaar, maar we vonden er wel de eerste vogelsoorten van de vakantie. Na een paar bakken koffie gingen we verder naar het Gerendal, waar ik vast van plan was om een Orpheusspotvogel te ontdekken. Ik had me goed voorbereid op het geluid en het duurde niet lang of ik meende er een te horen. Na een stief kwartiertje luisteren begon de vogel er ineens toch typische Spotvogel-frasen doorheen te gooien, zodat ik uiteindelijk genoegen moest nemen met de 'gewone' Spotvogel. Er zongen er minstens drie in het gebied en hij was de eerste jaarsoort van onze vakantie.

Ook de eerste Geelgorzen werden gehoord en gezien, alsmede de eerste van vele Braamsluipers die we gedurende de vakantie hoorden en zagen. Het is opvallend hoe vaak je ze hier hoort en ziet in vergelijking met onze woonstreek.
We reden verder, waar we aan de rand van het Vijlenerbos, nabij Cottessen, even een stop maakten op een plek waar onlangs Grauwe Klauwieren waren gemeld. En jawel, daar zat een mannetje Grauwe Klauwier bovenop een haagje, weliswaar ver weg en niet te fotograferen, maar door de 15x kijker leuk te zien. Ik was er erg blij mee, want het is altijd een lastige soort. Op dezelfde plek zong een Tuinfluiter, waarvoor hetzelfde geldt als voor de Braamsluiper: hij is hier veel talrijker dan bij ons. Een zingend Vuurgoudhaantje was ook erg leuk.
Om een uur of drie 's middags kwamen we aan bij de Herberg en nadat we hadden ingecheckt en ons hadden geïnstalleerd, namen we plaats op het terras om van iets heel anders te gaan genieten, namelijk een koel biertje. Ondertussen hield ik natuurlijk wel de lucht in de gaten en zie: daar kwam ineens een schitterende Rode Wouw recht op ons af vliegen en begon rondjes te cirkelen boven het terras. Stom, stom, stom: ik had mijn fototoestel voor één keer op de kamer laten liggen. Ik rende erheen, maar natuurlijk was de wouw al veel te ver weg voor een fatsoenlijke foto toen ik terugkwam. Maar je hoort mij niet mopperen hoor, een Rode Wouw zien en dan zo fraai is al mooi genoeg.
's Avonds ging ik nog even naar buiten om de Vroedmeesterpadden te beluisteren. Vanwege het koude weer riepen er maar twee, maar het was genoeg: ze staan weer op de jaarlijst.


Maandagmorgen 14 mei stond ik al zeer vroeg naast mijn bed, om half zes om precies te zijn. Ik had me voorgenomen om nu eindelijk de Kortsnavelboomkruiper eens te vinden in de bossen rond Holset en Vijlen. Dus liep ik vanuit Holset het bos in om een flinke wandeling te maken. Ik zocht ook nog een andere jaarsoort, de Fluiter, en die was traditiegetrouw een makkie. Nog voordat ik helemaal boven was had ik de eerste al te pakken en later volgden er nog twee. Leuk waren ook twee Appelvinken, evenzoveel fraaie Grote Lijsters, een paar Boomklevers, een Eekhoorn en weer een zingende Vuurgoudhaan. Maar na het bezoeken van een paar plekken waar de Kortsnavel recentelijk was gemeld had ik nog steeds geen spoor van 'm gevonden. Uiteindelijk besloot ik mijn 'eigen' route maar te gaan lopen (de route die ik bijna altijd loop als ik hier 's morgens vroeg ben). En ineens zag ik een boomkruiper met wel erg witte onderdelen en een vrij korte snavel en ik wist al bijna zeker dat het 'm was en toen begon hij te zingen! Jawel, daar zat helemaal, 100% zeker, een Kortsnavelboomkruiper. Ik heb nog een riedeltje opgenomen met de camera (de vogel zie je niet, maar de zang is duidelijk):

Filmpje Kortsnavelboomkruiper

Een Grauwe Vliegenvanger in het bos en een zingende Zwarte Roodstaart in Holset completeerden mijn lijst van deze morgen, en ik was er bijzonder tevreden mee.


Na het ontbijt vertrokken we naar de Sint-Pietersberg om ons jaarlijkse portie zeldzame vlindersoorten te scoren. Hopelijk. Misschien. Want veel gemeld was er niet de laatste tijd, maar we hoopten, omdat het vandaag de tweede dag op rij met aardig weer was, dat er misschien iets was losgekomen. Dat bleek helaas ijdele hoop. We vonden wel een paar vlindersoorten, maar het waren allemaal soorten die je bij ons in de streek ook kan zien, zoals Dagpauwoog, Klein Kool- en Klein Geaderd Witje, Boomblauwtje en Gehakkelde Aurelia. Wel liep ik al vlinderzoekend tegen een mooie verrassing aan: een fraaie rustende Smaragdlibel die zich mooi liet fotograferen. En dat was de eerste keer dat deze over het algemeen rusteloze soort voor mijn lens kwam. Het was tevens mijn eerste libellensoort van 2012.
We gingen een tijdje zitten op een weitje tussen een struikenrij en de bergwand, waar het lekker opwarmde en we wachtten af. Steeds kwamen er een, dan weer twee, Konijnen tevoorschijn die zich leuk lieten bekijken en fotograferen. Erg grappige beestjes waren het, nog jonge dieren zo te zien.
Toen het na een tijdje duidelijk werd dat er zeer weinig vlinders vlogen, besloten we om terug naar de auto te lopen. Op de terugweg liepen we door een ander stukje kalkgrasland, waar we wat leuke plantjes ontdekten, zoals Kleine Ratelaar, een soort vleugeltjesbloem en een groep prachtige bloeiende orchideeën, waarvan ik de soortnaam moet uitzoeken. In hetzelfde veldje vonden we ook nog de Bruine Daguil, een overdag vliegende nachtvlinder die hier vrij algemeen is.


De rest van de middag brachten we door in de heerlijke heemtuin van Kasteel Schaloen bij Schin op Geul. Ik vond er nog drie soorten waterjuffers: Vuurjuffer, Watersnuffel en Azuurwaterjuffer.
Op dinsdag 15 mei was het 's morgens vroeg nog droog, dus maakte ik een wandeling in de omgeving. Die leverde een paar leuke foto's op, zoals die van de zingende Vink aan het begin van dit verhaal, en altijd leuke soorten als Geelgors, Appelvink, Zwarte Roodstaart. Het werd een koude en regenachtige dag vandaag. We reden nog naar Camerig, waar we een plekje wilden bezoeken waar we vorig jaar de Grauwe Klauwier hadden en wat landschappelijk erg mooi was, maar we eindigden in een restaurantje met beroerde rijstevlaai. We probeerden om de Europese Kanarie te vinden die al tweemaal was gemeld vanuit Wolfhaag, maar die konden we niet vinden, nu niet en de rest van de vakantie ook niet. In totaal brachten we drie bezoeken aan het piepkleine, fraaie plaatsje, waar je zo een Eurokanarie zou verwachten.


Wel kon ik hier voor het eerst een Tuinfluiter fotograferen, die open en bloot zat te zingen en vanuit de auto leuk te platen was.
Woensdag 16 mei begonnen we weer in Wolfhaag, maar helaas dus opnieuw geen Europese Kanarie. Het was vandaag wederom koud en nat en het waaide flink, zodat een goeie score er niet in zat. Toch zagen we best een paar aardige dingen, zoals mooie Gele Kwikstaarten en Roodborsttapuiten. We reden vandaag een mooie route in de buurt van Eys, Wahlwiller, Mingersberg en meer van dat soort plaatsjes, en we kregen in een restaurantje in Eys gelukkig nog een échte, heerlijke rijstevlaai voorgeschoteld. Op de terugweg reden we nog langs het plekje waar we op dag 1 de Grauwe Klauwier hadden, en deze maal liet hij zich nog iets beter zien, maar nog steeds niet fotogeniek. We stopten nog even in het bos en keken wat rond en vonden nog Geelgors, Grote Lijster, een prachtig Vuurgoudhaantje, Glanskopjes en een zingende Fluiter.

Vandaag, donderdag 17 mei, was de laatste vakantiedag alweer aangebroken. 's Morgens maakte ik nog een lekkere wandeling door het bos, want het zonnetje scheen vandaag weer. Ik liep naar de Kortsnavelplek, maar ik had blijkbaar veel geluk gehad op de eerste ochtend van ons verblijf, want hij liet zich horen noch zien. Wel weer Appelvinken, een Fluiter en andere aardige soorten die ik al eerder noemde.
Na het ontbijt laadden we de bagage in en gingen huiswaarts. De vakantie zat er alweer op. En ondanks de twee dagen met koud en nat weer hadden we toch weer een hoop mooie dingen gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten