woensdag 3 oktober 2012

13-05-2010: Een produktief nieuw gebiedje


Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk vond ik vandaag een gebiedje waar ik nog nooit echt had gekeken, maar wat ontzettend leuk bleek te zijn. Op de foto kun je zien dat het om een opengewerkt drassig en slikkerig stukje gaat met riet en jonge wilgjes. Ik fietste erlangs vanmiddag toen ik naar Vogelswerf ging om nog eens een poging te doen op de Zomertortel die daar een paar zomers lang heeft gezeten. Maar helaas, ook vandaag was die niet te vinden. Daarop besloot ik om dit gebiedje eens aan een nader onderzoek te onderwerpen en dat pakte niet verkeerd uit!
Ten eerste vond ik even voorbij dit gebiedje een nieuwe plek voor de Zomertortel! Daar was ik erg blij mee. De tortel zat zijn heerlijke zomerzang voort te brengen vanuit de top van een hoge, dode wilg. Er waren ook steltjes aanwezig: Witgat, Bosruiter, Oeverloper (3) en diverse paren Kieviten met jongen. Ook Krak- en Slobeend en Wintertaling hielden zich hier op en vanuit het riet zongen onder meer Blauwborst, Kleine karekiet en Bosrietzanger. Drie Grote lijsters maakten kabaal vanuit een groepje wilgen en een mannetje Bruine kiekendief vloog over. Toen hoorde ik ineens het ge’kip’ van de Waterral, gevolgd door hun speenvarkenachtig gegil en even later kwamen er twee Waterrallen achter elkaar aan uit het riet. Twee jaarsoorten in een paar uurtjes tijd en een mooi nieuw gebiedje ontdekt. Het was weer een leuke vogeldag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten