donderdag 4 oktober 2012

12-11-2010: Twee leuke phylloscoopjes

Ik was vastbesloten om vandaag tenminste mijn persoonlijk record jaarlijsten te evenaren en zo mogelijk te verbreken. Daartoe bood de omgeving van Wassenaar een uitstekende kans, met twee Pallas' Boszangers, een Taigaboomkruiper, twee Bladkoningen en Houtsnippen in de Ganzenhoek in Meijendel en een Roodhalsgans bij het Valkenburgse Meer. De heenreis viel niet mee. Bij aankomst op station Dordrecht bleek het weer een en al vertraging te zijn bij de NS, maar gelukkig kwam ik toch nog redelijk bijtijds aan te Voorschoten. Daar pakte ik een OV-fiets (wat een geweldige uitvinding is dat toch) en peddelde de 7,5 kilometer naar de Ganzenhoek. Eigenlijk waren het wat meer kilometers, omdat ik nog een keer drastisch verkeerd peddelde, maar ik was allang blij dat het allemaal nog redelijk voorspoedig was gegaan. Bij aankomst leek ik de enige vogelaar te zijn en dat is niet echt handig als je piepkleine vogeltjes in een bos zoekt. Maar gelukkig arriveerden er allengs meer vogelaars en toen ik een flinke groep Goudhanen en mezen vond, voegden zich steeds meer mensen bij mij. Dat hielp. Nadat ik een paar keer een fraaie Vuurgoudhaan en een Zwarte Mees in de kijker had gekregen, vond ik een Bladkoning, die zich eenmaal liet horen en kort – alleen aan mij – liet zien. Een paar minuten later vond een andere vogelaar een Pallas' Boszanger en die liet zich langdurig fraai bekijken. Wat een leuke vogeltjes zijn dat toch. Het feit dat het heel lang geleden was dat ik er eentje had gezien, de wijze waarop dat gebeurde in combinatie met het feit dat dit mijn 250e jaarsoort was voor 2010 – waarmee ik mijn pr van 1987 evenaarde - maakte dit een zeer gedenkwaardig vogelmoment. Helaas was de Taigaboomkruiper verdwenen en bleek mijn beltegoed op, zodat ik niet kon checken of de Roodhalsgans nog ter plaatse was. Maar dat deed niets meer af van dat fraaie Pallasje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten