donderdag 4 oktober 2012

12-05-2011: Meer jaarsoorten en een mooie ontdekking


Het was vandaag alweer de laatste volle dag van de vakantie en er stond nog een bestemming in de planning: de Azewijnse en Netterdense Broek, een gebied met wat plassen, drassige stukjes en extensief beheerde wei- en akkerlanden. Hier werd het Paapje regelmatig gemeld en wie weet wat we er nog meer zouden vinden. Bij aankomst hadden we direct succes: we parkeerden de auto vlak voor het hek met het bord 'Verboden te crossen' en na een eerste check van een prikkeldraadhekje hadden we direct een mannetje Roodborsttapuit, een Paapje, een Gele Kwikstaart en een Tapuit te pakken. Dat was hoopvol. Er zaten meerdere gele kwikken in het gebied en ik hoopte op een Engelse of een Noordse. Dat kwam dik voor elkaar, want na een korte wandeling zag ik een man Noordse Kwikstaart op een buis zitten. En beter nog: ineens hoorde ik een Roodkeelpieper roepen! De pieper riep twee of drie keer vanuit het slikkerige deel en ik was er zeker van, maar zo'n beest wil je natuurlijk ook zien. Dat lukte uiteindelijk, net toen ik dacht dat ik 'm kwijt was, vloog de Roodkeelpieper roepend een boom in, waar ik 'm heel even zag. Toen vloog het groepje – er hadden zich enkele gele kwikken bij de pieper gevoegd – de ernaast liggende akker op en raakte ik ze kwijt. Ik meldde de Roodkeel direct op waarneming.nl en dat had wat mailverkeer tot gevolg, iets wat op een smartphone allemaal niet zo vlot gaat als op een pc. Helaas vond niemand de vogel gisteren terug, maar zojuist (13-05) zag ik goed nieuws op waarneming.nl: drie vogelaars hebben de Roodkeelpieper teruggevonden. Het was de eerste voor de regio, zo werd mij gemaild, en dat maakte mijn ontdekking dubbel zo leuk. Cilja en ik reden vervolgens om, om het gebied van een andere kant in te gaan. Hier vonden we een prachtige zingende Zomertortel, die zich ook nog eens liet fotograferen. Later zagen we zelfs twee Zomertortels. Hier en bij een andere plas bij Netterden vonden we ook een aantal juffertjes, waaronder een Blauwe Breedscheenjuffer, en het Icarusblauwtje voor de vlinderjaarlijst. 's Avonds kwamen er maar liefst vier Kruisbekken drinken en poseerden ze vlak voor mijn neus onder geweldig licht. Helaas had ik mijn camera op de kamer laten liggen. Maar wat een prachtige afsluiter van de vakantie was deze dag! We besluiten dit stukje met een kort filmfragment van die heerlijke Zomertortel.

Filmpje Zomertortel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten