woensdag 3 oktober 2012

12-03-2010: Pestvogels en escape-twitching


Elk weekend is het weer spannend of er bijzondere vogelsoorten op OV-vriendelijke lokaties zitten. Meestal is de vrijdag mijn twitchdag. Ook nu had ik weer geluk: er zaten al een aantal dagen twee Pestvogels in de wijk Spijkerkwartier in Arnhem, vijf minuten lopen van het station Arnhem Velperpoort. Mochten die niet lukken, dan zat er ook nog een in Velp, twee stations verderop. En tenslotte had ik me helemaal verheugd op de Oehoe die al twee dagen in Apeldoorn zat. Die bleek op het laatste moment een escape te zijn, maar dat kon mij niet schelen. Ik moest en zou, ik wilde de Oehoe! Ondanks wat gedoe met de NS was ik redelijk op tijd in de straat waar de Pestvogels zouden zitten, om even over achten welteverstaan. Ik werd niet echt hoopvol van deze omgeving en de enige (lege) boom met bessen die ik er aantrof. Gelukkig was ik zo verstandig nog een eindje verder de straat in te lopen, want daar stond nog zo’n boom en die bevatte dus twee fraaie Pestvogels! Jammer genoeg schijnt het bijna altijd somber, bewolkt weer te moeten zijn op vrijdag, zodat het met de foto’s weer weinig werd. Na ruim een halfuur genieten was het tijd om via Zutphen naar Apeldoorn te reizen. Vanaf het station was het nog dik een halfuur lopen naar de plek waar de Oehoe gisteren de hele dag in een spar had zitten roesten. Maar ja. Helaas. Wat doe je als de Oehoeboom leeg is en het is midden op de dag? De uil had gisteren de hele tijd zitten roepen, begreep ik, dus ik struinde de hele wijk af, bekeek alle geschikte bomen zorgvuldig en had mijn oren gespitst. Maar niets wees erop dat hier ergens een Oehoe huisde, dus de escape twitch werd uiteindelijk een escape-dip. Eerdaags toch maar eens de lange reis naar de Sint-Pietersberg in Maastricht maken, want de Oehoe zou nog een nieuwe soort voor Nederland zijn voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten