donderdag 4 oktober 2012

11-05-2011: Leuke Bergherbossoorten compleet

We begonnen vanmorgen met een bezoek aan het slot Bergh bij 's Heerenberg, een mooie lokatie waar je een fraaie wandeling kunt maken en waar altijd leuke insecten en planten te vinden zijn. Bovendien is het genieten van de hele ambiance. Vandaag vonden we er onder meer de eerste Gewone Oeverlibel van het jaar en gingen Bont Zandoogje en Grote Dansvlieg op de foto. En ook een Merel poseerde voor me. Later vandaag nog een wandeling door het Bergherbos gemaakt waarbij ik weer een Fluiter tegen het lijf liep (een andere), alsmede een zingende Geelgors en twee overvliegende Raven, een andere specialiteit van het Bergherbos. Bovendien wist ik het geheim van de rusteloze libel te ontrafelen. Ik was al meerdere malen een glanslibelachtig type tegengekomen dat ik niet kon determineren omdat -ie niet wilde gaan zitten. Maar nu betrapte ik er eentje op een boomblad: de Metaalglanslibel! Terug bij het hotel concentreerde ik me op het terras op de roofvogels. Na enkele Buizerds en een Havik was het raak: er vloog een Wespendief over, hoog maar onmiskenbaar. Of het een van de lokale vogels was betwijfel ik; het leek meer een doortrekker. Maar het maakt niet uit: hebben = hebben! Het paartje Kruisbekken kwam zoals iedere avond weer gezellig drinken bij de vijver. En zo werd het alweer een prachtige dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten