woensdag 3 oktober 2012

11-05-2010: Karre karre karre kiet kiet kiet kiet



Gisteravond reden Cilja en ik terug naar huis van een dagje familie- en vriendenbezoek toen ik ter hoogte van Schoonrewoerd ineens een Casarca in het weiland zag zitten. Even stoppen en omkeren natuurlijk. Prachtige vogel, zo’n Casarca. Hij zag er piekfijn uit en ik kon geen ringen of andere sieraden vaststellen. Maar ja, je weet het nooit he, met zo’n eend. Ik vond het in ieder geval erg leuk om er weer eens eentje te ontmoeten, een genoegen dat ik al jarenlang niet meer had gesmaakt.
De Casarca was soort nr. 198 van dit jaar. Het wordt nu een beetje sprokkelen, hoewel ik een aantal redelijk normale soorten nog niet heb. Vandaag ging ik voor nr. 199, de Grote karekiet die al een aantal dagen zingt bij Groenekan in Utrecht. Rond een uur of negen had ik per trein en OV-fiets de lokatie bereikt en de Grote karekiet liet me niet in spanning: van grote afstand hoorde ik ‘m al zingen. Dat was een tijd geleden. Deze karekiet is ook alweer zo’n soort die bijna ongemerkt zeldzamer en zeldzamer wordt. Ik heb een hele tijd staan genieten van zijn knalharde karekietenlied en er nog een klein stukje van opgenomen. Speel het filmpje hieronder maar eens af en geniet van het lied van de Grote karekiet (de vogel zelf is in het filmpje niet te zien, wel de rietkraag waarin hij verblijft)!

Filmpje Grote karekiet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten