donderdag 4 oktober 2012

11-04-2011: Volop lente in de Biesbosch



Het zou nog een prachtige lentedag worden vandaag, dus Cilja en ik namen de gelegenheid te baat om weer eens een bezoek aan de Brabantse Biesbosch te brengen. De BB is immers altijd goed voor een paar fijne soorten. Ik geloof niet dat ik er ooit met een ontevreden gevoel ben weggegaan. Ons eerste doel was de roepende Roerdomp van de Kleine Hardenhoek, maar daarvoor waren we er te laat – of te vroeg, het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt geluk hebben natuurlijk, maar de Roerdomp hield zich vandaag stil. Wel zong er een Rietzanger en van alle kanten zongen vandaag Fitissen en Tjiffen. Op de Deeneplaatweg echter kwam de stemming er echt in. Vrijwel meteen liep er een fraaie Lepelaar vlak langs de weg, die zich leuk liet fotograferen. Toen we de auto even parkeerden en een wandelingetje maakten, zong er een Gekraagde Roodstaart en even later een Grasmus. De laatste liet zich zien, de eerste helaas niet. Ook een fraai mannetje Roodborsttapuit liet zich bewonderen. Bij wandeling nr. twee begon er ineens een Cetti's Zanger vlakbij ons te zingen, en hij herhaalde zijn riedel diverse malen. Altijd leuk, die geheimzinnige Cetti's Zanger. De Polder Hardenhoek produceerde wat leuke steltlopers, zoals vier Witgatjes en een paar baltsende Kleine Plevieren. Nog leuker waren vier Groenpootruiters, want die waren weer een jaarsoort. Dat gold ook voor die ene Gele Kwikstaart – een kleine teleurstelling, want afgelopen week zijn er zeer veel Gele Kwikken gezien daar, met ook Engelse Kwikken erbij. Een Oeverzwaluw vloog over ons heen. Intussen begonnen we aardig te verbranden, want de zon scheen fel, het was behoorlijk warm en er stak ook nog een briesje op. Het was, kortom, echt lentevogelen. Op de terugweg volgde nog een grote verrassing. We maakten een bocht naar rechts, de Galeiweg op, en daar verscheen vlak voor ons, laag boven het land, een Zwarte Wouw! Hij liet zich geweldig mooi zien terwijl hij langzaam naar het zuiden vloog, maar stom genoeg had ik net mijn fototoestel alweer in mijn tas gestopt. En voor ik dat eruit had was de wouw alweer een eindje verderop, zodat me alleen een prutplaatje was gegund. Maar je hoort me niet mopperen hoor. Het was een heerlijke vogeldag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten