donderdag 4 oktober 2012

10-05-2011: Een produktieve ochtendwandeling en de Oehoe revisited


Vanmorgen om half zeven liep ik alweer in het Bergherbos, op zoek naar jaarsoorten. Als eerste liep ik naar de plek waar ik vorig jaar de Bonte Vliegenvanger had. Onderweg kwam ik weer Kruisbekken tegen en een Appelvink. De plek was makkelijk te herkennen: er stond een kale boomstomp van een meter of vier hoog waar de Bonte Vlieg steeds in zat te zingen. Maar wie schetst mijn verbazing toen op de stomp geen Bonte, maar een Grauwe Vliegenvanger zat! Ook een leuke jaarsoort, overigens. Tijdens mijn verdere wandeling vond ik er trouwens nog twee. Onder meer Kuifmees en Vuurgoudhaan kruisten mijn pad en toen ik weer vlakbij het hotel was hoorde ik ineens de Fluiter zingen: jaarsoort nummero twee! Ik wilde nog een paadje verkennen dat als het goed was leidde naar de rand van het bos, een plek waar we vorig jaar de Tau-vlinder vonden. Toen ik beneden aankwam volgde de volgende verrassing: een fanatiek zingend mannetje Bonte Vliegenvanger wachtte me op! Na het ontbijt vertrokken we naar een niet nader aan te duiden plek in de Achterhoek waar Christiaan en ik eerder dit jaar de Oehoe hadden gezien. De Oehoe heeft nu jongen en we hoopten natuurlijk dat we die konden waarnemen. Maar helaas (nou ja): bij aankomst vonden we direct een van de ouder-Oehoes rustend in een nis, maar de jongen waren onzichtbaar. Maar natuurlijk was het wel genieten, en toen zich ook nog een Grauwe Vlieg en een mannetje Gekraagde Roodstaart lieten fotograferen was het uitstapje helemaal geslaagd. We maakten daarna nog een mooie rit door de streek en vonden nog een paar libellensoorten en vlinders. 's Avonds op het terras van Hotel Montferland roffelde de Zwarte Specht alsof het oorlog was en de Kruisbekken kwamen weer drinken. Helaas nu met wat tegenlicht, maar ja, je kunt niet alles hebben. Het was een heerlijke vakantiedag! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten