vrijdag 5 oktober 2012

10-01-2012: Een onverwachte ontmoeting te Hoek van Holland

Het zou vandaag redelijk weer worden, dus ik besloot een paar uurtjes naar Hoek van Holland te gaan. Om elf uur was ik op het station Haven, waar de Huiskraai nu eens niet op me zat te wachten. Maar natuurlijk kon hij me niet ontglippen: ik had er een paar in de Berghaven en vier stuks bij het Vispaleis. Op de slikjes langs de Emmaboulevard was het een nogal tamme boel, met een paar Kieviten, Wulpen, Tureluurs en Steenlopers. De enige jaarsoort die ik er vond was de Bontbekplevier, waarvan er dan wel meteen twaalf rondstapten.
Ik was nog maar net de Noorderdam opgelopen toen ik in één keer werd wakker geschud door een Kleine Burgemeester die vlak over me heen vloog! Het beest vloog met een behoorlijke noodgang naar oost, en aanvankelijk lukte het me dan ook niet om meer dan één bewijsplaatje te maken. Maar zie: de burg bedacht zich en kwam teruggevlogen, weer recht over me heen, en nog eens, en nog een keer. Omdat -ie zo wit was dacht ik eerst aan een vogel in tweede winterkleed, maar toen ik thuis de foto's op mijn scherm bekeek zag ik dat hij ouder moet zijn, waarschijnlijk derde winter, een kleed dat ik nog niet eerder van deze soort heb gezien. Dat was een prachtige zelfontdeksoort, en ik was meteen helemaal tevreden.


Ik liep de Noorderdam verder op en vond nog meer leuke dingen, zoals Kleine Mantelmeeuwen, maar liefst veertig Paarse Strandlopers en een Oeverpieper, die allemaal jaarsoorten waren. Ook leuk waren vier Drieteenstrandlopers en een gekleurringde Zilvermeeuw. De vogel had een gele ring met zwarte cijfers en letters om iedere poot: rechts een E, links de combinatie E139. Bij navraag bleek dat deze Zilvermeeuw in 2006 als eerste kalenderjaarvogel werd geringd te Scheveningen-Haven. Hij is sindsdien 17 keer teruggemeld: 15x in Hoek van Holland, 2x op de Maasvlakte.
Tenslotte vond ik nog een meeuw die ik ervan verdenk een tweede of derde winter Geelpootmeeuw te zijn, maar dat is stof voor echte deskundigen, dus die heb ik even op het forum van waarneming.nl geparkeerd. Maar ja, meestal blijkt een meeuw die ik aanzie voor Geelpoot iets gewoons te zijn, zodat mijn verwachtingen niet al te hoog gespannen zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten