woensdag 3 oktober 2012

09-04-2010: Scoren in de Flevo's



Leve de OV-fiets, want sinds ik die heb ontdekt is het gebied dat ik per OV kan bestrijken in geval van zeldzame soort ineens flink vergroot. Vandaag was het een mannetje Ringsnaveleend in de Lepelaarplassen in Flevoland dat eraan moest geloven. Om acht uur was ik in Almere, fiets gehaald en snel naar de Lepelaarhut gefietst. Onderweg al een Appelvink en mijn eerste zingende Rietzanger van het jaar: dat begon goed. Langs het pad naar de hut zat een Kleine bonte specht zachtjes te roffelen, als een naaimachientje, en dat was een verrassing, want ik was me er niet zo van bewust dat die ook voorkomt in dit land van riet en wilg. Een lekkere soort om binnen te hebben!
In de hut aangekomen bleek de Ringsnaveleend echter in geen velden of wegen te bekennen. Daarom fietste ik na een tijdje maar naar het zogenaamde Trekvogelveldje, waar ik twee vogelaars ontmoette die me vriendelijk wezen op een prachtig mannetje Beflijster. Dat is altijd weer genieten. Intussen merkte ik zelf een overvliegende Lepelaar op, dus dat ging goed. Verder gefietst naar de Oostvaardersdijk, alwaar ik even lekker in het zonnetje ging zitten en onderwijl rietgevogelte als Blauwborst, Rietzanger, Snor en Baardmannetje scoorde. Na een uurtje besloot ik weer eens in de hut te gaan kijken en daar hoorde ik dat de Ringsnavel op een andere plek was herondekt! Weer op de fiets, op naar de nieuwe Ringsnavelplek. Tot ik een vogelaar tegenkwam die meldde dat de eend net was opgestoten door een bootje en nu weer richting hut gevlogen was.
Gelukkig werd mijn doorzetten beloond, want terug in de hut zat de Ringsnaveleend vlakbij! Hij bevond zich in een groepje Kuifeenden en leek nogal verkikkerd op een vrouwtje Kuifeend. Tja, zo’n dier dat uit Amerika komt heeft natuurlijk nul kans om hier een vrouwelijke soortgenoot te ontmoeten. Dan maar een Kuifeendje, moet -ie gedacht hebben. Ik heb nog een dik halfuurtje zitten genieten van deze fraaie eend, pas mijn tweede voor Nederland. Toen ging ik weer huiswaarts. Missie weer volledig geslaagd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten