woensdag 3 oktober 2012

08-05-2010: Op naar de 200


Vanmiddag weer eens heerlijk gevogeld in de uiterwaarden van Everdingen. Ik ging per fiets van Leerdam over de Diefdijk naar de uiterwaarden en daar ben ik gaan lopen. Deze formule was goed voor ruim 75 vogelsoorten vandaag. Langs de Diefdijk vond ik een van de twee jaarsoorten van vandaag: een zingende Bosrietzanger. In elk stukje riet zingt alweer een Kleine karekiet. Aan het eind van de Diefdijk cirkelde een mooie man Bruine kiek en zong er zowaar een Snor. Die heb ik nog nooit gehad op deze plek. Boven de uiterwaarden fourageerden honderden zwaluwen: Boeren-, Huis-, Oever- en vooral Gierzwaluwen.
Ook de steltjes deden het goed, met negen Kemphanen, Tureluurs, Kluten, Oeverlopers, Groenpoten, een Witgat, Grutto’s, Kieviten, Scholeksters, een prachtige IJslandse grutto, vier pleisterende Regenwulpen, een overtrekkende Wulp en een Kleine plevier. Er landde kortstondig een Lepelaar en overal hoorde ik gele kwikken. Ze te zien krijgen was een ander verhaal; slechts af en toe liet een ‘gewone’ Gele kwik zich zien. Maar net toen ik mijn rondje bijna had voltooid kreeg ik wat ik zocht, want ineens zat er een fraai mannetje Noordse kwikstaart open en bloot voor me.
Ik geef onmiddellijk toe dat het niet veel is, deze foto, maar de man Noordse kwik op de achtergrond is herkenbaar. Mogelijk is het vrouwtje op de voorgrond ook nog een Noordse, maar daar durf ik geen eed op te doen. Met twee jaarsoorten erbij vandaag staat de teller dit jaar nu op 197. Op naar de 200.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten