vrijdag 5 oktober 2012

08-01-2012: Stukje fietsen

Het was aardig weer vandaag om een stukje te gaan fietsen en te zien of ik nog een paar jaarsoorten kon vinden. Ik was Leerdam nog niet uit of de Grote Bonte Specht en een groepje Putters hadden zich al gemeld. Dat waren er al twee. Ter hoogte van De Oude Horn kwam ik Chris tegen, die me tipte over een Velduil die gezien was langs de Gasthuisweg bij Asperen. Dat leek me wel wat, dus ging ik die kant op in plaats van naar het Wiel van Bassa, wat mijn eerste plan was. Tegenover de Oude Horn zaten twee Dodaarsjes in de Linge, altijd leuk. En nu ik toch die kant op ging, keek ik meteen even bij Lappenheide, waar nogal wat Slobeenden, Kuifeenden en Smienten zaten en natuurlijk Grauwe Ganzen, maar verder kon ik er niets bijzonders tussen vinden. Ter hoogte van Acquoy vond ik een mooie Holenduif in een boom en die was weer een jaarsoort. Al fietsend naar en over de Gasthuisweg vond ik een stuk of vijf Grote Zilverreigers, een paar Torenvalken en ettelijke Buizerden, maar helaas, er was geen Velduil te bekennen, ondanks dat ik de weg tweemaal aan een nauwgezet onderzoek onderwierp. Dan toch maar even naar het Wiel van Bassa. Ter hoogte van Asperen vloog er een luid roepende Grote Gele Kwikstaart over de dijk, een leuke soort. En in het Wiel vond ik nog een prachtig mannetje Grote Zaagbek, zodat het best nog een aardig tochtje werd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten