woensdag 3 oktober 2012

07-05-2010: Dudeljoho klinkt zijn lied

‘Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal’, zo gaat een bekend volksliedje. Dat heb ik dan toch maar gedaan, ondanks het kouwe natte pestweer, want het is 7 mei en dan is de Wielewaal normaal gesproken wel weer in het land. Ook een andere strikte zomergast, de Zomertortel, stond vandaag op mijn programma. Om kwart over zes zat ik op de fiets. Het regende nog niet al te hard en ik had meewind. Bij Vogelswerf zongen onder meer twee Nachtegalen, een Koekoek en twee Sprinkhaanzangers. Ook in het Lingebos zong vandaag een Nachtegaal en lopend naar mijn vaste Wielewalenplek kwam ik er zowaar een Eekhoorn tegen. Nooit geweten dat die in het Lingebos zaten. Zo waren er nog meer verrassingen, want er stond een heuse Purperreiger langs de oever van een klein plasje middenin het bos. Een mooie jaarsoort. En ook de Wielewaal was twee man sterk aanwezig. Helaas lieten ze zich niet zien, maar bij aangenamer weer ga ik binnenkort nog weleens kijken. De Zomertortels van Vogelswerf waren in geen velden of wegen te bekennen. Het is niet te hopen dat ook deze plek verloren is gegaan voor deze sterk in aantal afnemende soort, maar het lijkt er wel op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten