donderdag 4 oktober 2012

07-04-2011: Meer zomervogels, meer dagvlinders



Mijn vogeldag begon vandaag om half zeven op trektelpost 'dakterras'. Er kwam niet erg veel over, hoewel een clubje van drie Grote Zilverreigers, een Sperwer en een Boompieper toch aardig waren. Om acht uur vertrok ik voor een rondje fietsen door de streek. Mijn eerste doel was Lappenheide. Wat een fraai plasje vind ik dat. Er is iedere keer iets anders te beleven en ik heb er het volste vertrouwen in dat we hier nog eens iets moois gaan ontdekken. Iets mooi zeldzaams, bedoel ik daarmee. In ieder geval was het vanmorgen weer genieten. De Kleine Plevier krijg ik steeds beter op de foto. Vandaag zaten er minstens vijf. Ook vijf mannetjes Zomertalingen en – waarschijnlijk omdat het vijfdag was of zo – ook vijf Watersnippen, en dat was een jaarsoort. Een Ooievaar stapte met z'n lange rode poten door de plas en zestien Kemphaantjes vlogen over, dreigden even te landen, maar gingen toch door. Verder waren de vertrouwde eenden en steltlopers aanwezig. Na een tijdje genieten ging ik verder, de Zuider Lingedijk af. Ik vond een paar zingende Rietzangers en voorbij Asperen, in een wat uitgestrekter rietveld, mijn eerste zingende Snor van 2011. Een paar minuten later en honderd meter verder zat aan de andere kant van de weg mijn eerste Sprinkhaanzanger van het jaar te zingen. Bij Vogelswerf ging ik een tijdje op het bankje zitten om te zien of er nog wat over kwam vliegen. Ik vond een man Roodborsttapuit, er kwam een Boerenzwaluw langs en een paar Grauwe Ganzen en idem Nijlganzen met jongen lieten zich zien, en dat waren weer mijn eerste jonge vogeltjes dit jaar. Later ook nog een Wilde Eend met pullen (zoals dat kleine grut van watervogels officieel heet). Mijn volgende en laatste doel was het Lingebos. Ik ging hier eigenlijk speciaal heen voor de vlinders (en die vond ik er ook, waaronder Boomblauwtje en Bont Zandoogje voor de jaarlijst), maar ik kwam hier ook het hoogtepunt van deze vogeldag tegen: een mannetje Vuurgoudhaan dat fanatiek zat te zingen en zich prachtig, langdurig en van nabij liet bekijken! Dat was jaarsoort nummer vier alweer. Verder verdiepte ik me hier in de insecten, waarover je meer kunt lezen op Slamenietdood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten