donderdag 4 oktober 2012

07-01-2011: Huiskraaien en kustvogels

Ondanks de slechte weersvoorspellingen toch maar de lekke wandelschoenen aangetrokken en per trein naar Hoek van Holland gereisd. Toen ik om half negen arriveerde, was het nog schemerig, maar kraaien zijn vroege vogels en de Huiskraaien zaten dan ook al elf man sterk op de bovenleidingen van het spoor te wachten. Deze intelligente vogels zorgen altijd voor een leuk begin in Hoek van Holland. Er is momenteel weer veel discussie over ze: of hun voorkomen al dan niet als natuurlijk moet worden beschouwd, en of ze moeten worden uitgeroeid. Je begrijpt wel dat ik geen voorstander ben van uitroeien. Laat die beesten maar lekker zitten. Ze leven al zestien jaar in Hoek van Holland en maken geen aanstalten om zich elders te vestigen. Door de druilerige regen ging ik lopend naar de Emmaboulevard, en daar zaten heel wat jaarsoorten op me te wachten: Scholeksters, minstens veertig Drieteenstrandlopers, Tureluurs, Wulpen, Bontbekpleviertjes, Steenlopers, Grote Mantelmeeuwen, Kieviten, twee Zilverplevieren en een Bonte Strandloper tussen de Drieteentjes. Gelukkig werd het even droog toen ik de Noorderdam op liep. Hier vond ik veertien Paarse Strandlopers, een prachtige jagende Slechtvalk vloog voorbij – altijd een fijne om weer binnen te hebben -, op de punt zat een Kanoet en op de terugweg kwam ik twee Oeverpiepers tegen. Ook kon ik nog kort genieten van een Gewone Zeehond langs de dam; helaas verdween hij even snel als hij was gekomen. Toen begon het opnieuw te regenen en ik hield het maar voor gezien. Het was een zeer produktief tochtje geworden. Op het station kreeg ik, terwijl ik op de trein wachtte, gezelschap van een Huiskraai, met wie ik een half koekje ruilde tegen een paar leuke foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten