donderdag 4 oktober 2012

05-05-2011: Dubbele Witwangdip


Ik zit vogelgewijs in een klein dalletje momenteel. Op 3 mei, toen ik de Poelruiter van Everdingen dipte, werd er aan het eind van de middag - toen ik alweer thuis was - een Witwangstern gemeld van de recreatieplas bij Hagestein, en even later zelfs vier. Gelukkig had Cilja gistermorgen zin om er even heen te rijden, want ik had het even gehad met het fietsen. Helaas: hoe we ook zochten tussen de Zwarte Sterns en Visdieven, wij konden er geen Witwang tussen vinden. Eenmaal thuis werden ze toch weer gemeld; 's avonds zelfs weer drie exemplaren. (Tussen haakjes: toen had ik al wel de Boomvalk als jaarsoort gescoord vanaf ons dakterras). Vanmorgen dus weer op de fiets en opnieuw naar Hagestein. Maar ook nu waren de Witwangen onvindbaar en – tot op heden – nog niet gemeld. De echt zware soorten zitten traditiegetrouw op afgelegen plaatsen; gisteren nog een Cirlgors bij Westkapelle. Maar goed, laat ik niet mopperen. Er was vandaag genoeg te zien aan meer gewone soorten, zoals twee prachtige Zwarte Ruiters in zomerkleed, veel Bosruiters en Oeverlopers, een Rosse Grutto en een Temminck's Strandloper bij Everdingen, twee Boomvalken over trektelpost dakterras vanmorgen en eentje over de Diefdijk en veel Zwarte Sterntjes bij Hagestein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten