donderdag 4 oktober 2012

05-03-2011: MiBo vlakbij huis

Sinds enkele dagen zit er een Middelste Bonte Specht in de Amelisweerd bij Bunnik, en dat is hier bij wijze van spreke om de hoek. Zo'n leuke soort vlakbij huis kun je niet laten lopen en dus gingen Christiaan en ik er vanmorgen op af. De vogel scheen nogal lastig te zijn, hadden we gelezen, mede omdat hij geen geluid maakte. Desondanks begonnen we met goede moed het bos te doorzoeken. Naarmate de tijd verstreek leek de situatie steeds hopelozer te worden. Er waren ongeveer vijf vogelaars (inclusief ons) aan het zoeken. De bomen waren talrijk en hoog en het licht was slecht. Tegen tien uur was ik al zover dat ik plantjes begon te fotograferen en leek de kans dat we de vogel nog zouden vinden wel heel erg klein. Maar zie: net toen wij een fraaie Eekhoorn in de kijker hadden wenkte er verderop langs het pad een vogelaar, ten teken dat de MiBo was gevonden. De vogel liet zich gedurende een minuut of vijf redelijk fraai zien en ik kon zelfs nog een bewijsplaatje maken. Daarna raakten we de vogel kwijt en vonden hem ook niet meer terug. Andere leuke soortjes van vandaag waren de Grote Lijster (twee stuks), Glanskopjes, roepende Groene Specht, roffelende Grote Bonte Specht, veel Boomklevers, een groep Koperwieken en een zeer tamme en fotogenieke Roodborst. De gefotografeerde planten bleken Italiaanse Aronskelken te zijn, een zeldzame soort die voor mij nieuw was. Niet gek allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten