woensdag 3 oktober 2012

04-06-2010: Vlindertwitch



Wie de Veldparelmoervlinder in Nederland wil zien, heeft dit voorjaar een misschien wel unieke kans. Op nog geen 5 km van Maastricht vliegen er dit jaar honderden, terwijl de soort normaal gesproken een uiterst zeldzame dwaalgast is. En aangezien ik de Veldparelmoervlinder nog niet op mijn Nederlandse lijst had staan, besloot ik er vandaag op af te gaan. Om half negen was ik in Maastricht, vijf minuten later zat ik op de OV-fiets en rond negen uur bereikte ik mijn bestemming, de Bemelerberg. Daar was het even zoeken naar de juiste plek, maar dat maakte niet uit want ook al liep ik aanvankelijk helemaal 'verkeerd' (daar kwam ik uren later pas achter), ik had binnen vijf minuten de eerste Veldparelmoervlinder in de kijker!
Er volgden nog vier exemplaren tijdens een wandeling door een prachtig gebied voordat ik  zo'n drie uur later bij toeval op de goeie plek stuitte. Dat was eigenlijk maar een piepklein stukje land met wat hoog gras, maar ik vond er zonder moeite binnen een paar minuten een stuk of tien Veldparelmoeren. Maar toen had ik de soort al uitgebreid bekeken en de foto's al gemaakt. Mijn eerste nieuwe vlindersoort voor 2010 was binnen! Qua vogels kon ik helaas niets toevoegen (ik hoopte op bijvoorbeeld Kwartel of Paapje). Wel had ook Bemelen zijn eigen Zwarte roodstaart, zoals ieder gehucht in Zuid-Limburg, en kon ik ook weer volop genieten van de Geelgors, en dat was toch weer erg leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten