woensdag 3 oktober 2012

04-05-2010: De jaarsoorten rollen binnen


Ik was al om half zeven buiten voor een ochtendwandeling, die wat langer uitpakte dan ik van plan was. Dat je in eigen land, in een bos waar je redelijk bekend bent, nog kunt verdwalen: dat was nog eens een aparte ervaring. Het leverde wel soorten op. Vannacht hoorden we de Bosuil al roepen, vanmorgen tikte ik de Appelvink, wederom twee Geelgorzen, mijn eerste Tuinfluiter van het jaar, twee fraaie Grote lijsters en wederom Fluiter, Kruisbek en Zwarte specht binnen. Na het ontbijt brachten we een bezoek aan Huis Bergh te ‘s Heerenberg. Daar liepen we ondanks de kou en de barre noordenwind geheel onverwachts onze eerste libellensoort van het jaar tegen het rode lijf: de Vuurjuffer! En daarmee was ook de libellenlijst 2010 eindelijk geopend. We vonden zowaar ook nog drie soorten dagvlinders op beschutte plekjes: Bont zandoogje, Klein geaderd witje en Dagpauwoog. Niet gek voor een dag die maarts aanvoelde. Qua vogels vonden we hier geen jaarsoorten, met uitzondering van een fraaie Zwarte zwaan voor de escapelist. Nadat we een heerlijke lunch hadden genoten op het terras bij Huis Bergh – in de zon, uit de wind -, gingen we wat rijden door de omgeving en vonden een fraai gebiedje: de ontzandingslocatie Omsteg bij Azewijn. Hier vlogen zeker tien Zwarte sterns boven het water, vergezeld van een aantal Visdieven, en tussen de honderden zwaluwen die over het water en door de lucht scheerden vonden we ook onze eerste Huiszwaluwen van het jaar. Thuis, in het Bergherbos, maakte ik nog een namiddagwandeling waarop ik de Kuifmees nog als jaarsoort kon toevoegen en een mannetje Oranjetipje zich fraai liet zien. Vanuit de lounge zagen we deze maal een pracht van een Raaf komen overzeilen. Het was weer een mooie dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten