donderdag 4 oktober 2012

04-04-2011: Lappenheide & vlinders

Het is onrustig in vogelaarsland, vanwege een Grijze Gors op Schier die vandaag niet werd teruggevonden en een idem Kumlien's Meeuw in niet toegankelijk gebied in de Biesbosch. Maar ook al waren ze wel teruggevonden. Schier is per OV schier onmogelijk en het betreffende gebied in de Biesbosch is privé-terrein dat bovendien alleen per boot bereikbaar is. Kortom, ik kon vandaag maar beter zelf naar leuke soorten gaan zoeken en dat deed ik dan ook maar. Vanmorgen een uur op trektelpost 'dakterras' gezeten, maar er gebeurde helemaal niets. Vanmiddag even naar Lappenheide gefietst en daar viel van alles te genieten. Maar liefst vier Bruine Kiekendieven (twee paartjes) baltsten boven het gebied. Verspreid over de plas vond ik drie mannetjes Zomertaling tussen de vele Slob-, Krak- en Kuifeenden, Wintertalingen, Smienten en Pijlstaarten. Er waren nog een stuk of vijftien Grutto's aanwezig, waaronder zeker twee IJslandse. Van de steltlopers waren verder enkele Tureluurs, wat Kieviten, drie Kleine Plevieren en twee Kemphanen aanwezig. Boven de plas vlogen twee Boerenzwaluwen en Fitis en Blauwborst zongen vanuit het naburige struikgewas. Toen de zon erbij kwam vond ik ook mijn eerste Klein Koolwitje van het jaar en later, langs de Nieuwe Zuiderlingedijk, kwam ik mijn eerste Klein Geaderd Witjes (vier) en mijn eerste mannetje Oranjetipje tegen, alsmede drie Dagpauwogen. Geen slechte score voor een niet zo heel zonnige dag met een frisse, krachtige westenwind. Over de Nieuwe Zuiderlingedijk vloog ook nog een Ooievaar en ik vond nog twee zingende Blauwborsten. Het was al met al een lekker middagje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten